ב' באדר ה'תשע"ז   |   28 בפברואר 2017   |   יום שלישי
לייף סטייל רכב טכנולוגיה נדל בארץ עולם פיננסי
עשו מנוי
למגזין פורבס
ועכשיו – במבצע היכרות
מיוחד למנויים חדשים
פרדוקס סיני: המחיר של קשרי ישראל-מצרים על רקע הירי מחצי האי
25/02/2017 | יוסי מלמן, סופהשבוע
שאבתם מים בששון: החברה לאנרגיה סולארית שצמחה במדבר של מצרים
21/02/2017 | אליזבת מקברייד
הנחת מועדון: ההקלות לניצולי השואה חשובות, אבל מה עם שאר הקשישים?
24/02/2017 | הדר חורש, סופהשבוע
  ראיון בלעדי לפורבס  
  המיוחדים  < ראשי

אהבה זה כואב: מאחורי הקלעים של אפליקציית הדייטינג המצליחה טינדר

ההצלחה המסחררת של טינדר מלווה בדרמה, מאבקי כוח, בגידות, עושר וסקס. בראיון ראשון ובלעדי לאחר שהודח מתפקידו כמנכ"ל, מספר שון ראד, מייסד אפליקציית הדייטינג היהודי, על ההצלחה המטאורית, הדרמה והתקווה בנוגע להמשך דרכה של החברה
17/12/2014 | סטיבן ברטוני

שון ראד, 28, מייסד משותף ומנכ"ל טינדר, אפליקציה שבמהלך השנתיים האחרונות המציאה לגמרי מחדש את הדרך שבה אנשים צעירים נפגשים וחוברים זה לזה, מייצר חדשות על בסיס קבוע. בחודש שעבר ישב בחדרו במלון פאלומר הסטייליסטי בפילדלפיה, והתכונן לייצר חדשות נוספות; ראד תפס מקום מכובד בוועידת הפסגה "30 מתחת ל־30" של פורבס, כשהוא משובץ יחד עם מוניקה לוינסקי וזוכת פרס נובל לשלום מלאלה יוספזאי.

הכתבה המלאה מופיעה בגיליון דצמבר של מגזין פורבס ישראל

- לרכישת הגיליון חייגו 077-5273355

- לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

בוועידה תכנן לחשוף את מייצר ההכנסות הראשון אי פעם של טינדר, שירות פרימיום שיתווסף לאפליקציה, שמכל בחינה אחרת היא חינמית. במקום זה, החדשות הגדולות הגיעו אליו. ראד הציץ בטלפון שלו וראה שסם יאגאן מ־IAC מתקשר. במסגרת אחד ההסדרים המפותלים ביותר בקרב חברות סטארט־אפ מתחום ההייטק, מחזיקה IAC של בארי דילר ביותר ממחצית מטינדר, מה שהופך את יאגאן, האחראי על תחום הדיגיטל דייטינג ב־IAC, לבוס דה־פקטו של ראד. השליט העליון ניגש ישר לעניין: ראד הודח מתפקיד מנכ"ל החברה שהקים, חברה שהצליחה לנכס לעצמה ארבעה מהנושאים החמים ביותר כיום בהייטק: social discovery (חיפוש חברתי), gamification (משחוק), location (איתור) ו־messaging (העברת מסרים).

ג'סטין מטין, שון ראד וגו'נתן באדן | צילום: יח"צ

ראד ההמום ניסה לעכל את מה ששמע זה עתה. "עברתי בו בזמן דרך כל שלבי האבל - פחד, פגיעה באגו", סיפר לאחר מכן, כשנזכר בדברים. "התחלתי לחשוב על החברה ועל העתיד שלי". במצב הזה הוא הלך למרכז הכנסים של פנסילבניה, התייצב מאחורי הקלעים כדי שיצלמו אותו לאינסטגרם יחד עם דוגמנית העל פטרה נמצובה, ומשם עלה לבמה כדי להעביר ל־1,500 יזמים צעירים מובילים שיעור למתקדמים בנושא יצירת תופעה ויראלית.
באותה הזדמנות שטח ראד סדרה של נתונים סטטיסטיים מדהימים: טינדר, שהציגה צמיחה של 600% במהלך 12 החודשים האחרונים, הורדה 40 מיליון פעם מאז שהושקה ב־2012. 30 מיליון בני האדם שנרשמו בה בודקים במצטבר 1.2 מיליארד פרטנרים עתידיים מדי יום - במילים אחרות, 14 אלף בכל שנייה. יותר מכך: טינדר תורמת כיום לכמעט 14 מיליון זיווגים רומנטיים בכל יממה. כפי שתוכנן במקור, בשלב זה חשף ראד בביטחון רב את רעיון שירות הפרימיום החדש, ו־1,000 ציוצים נורו בבת אחת ברחבי האינטרנט ובישרו על החדשות. במסדרון, מיד לאחר השיחה, הוא העניק ראיון בשידור חי עם CNBC. "אחרי השנה האחרונה הזאת", הוא אומר במבט לאחור, "היכולת להתנתק רגשית כפי שעשיתי על הבמה היא כבר טבע שני".

תפנית בעלילה

כששב לחדרו במלון, קרס על המיטה ובהה בתקרה. יחד איתו בחדר היה ג'סטין מטין, חברו הטוב ביותר ומנהל השיווק הראשי לשעבר של טינדר. במובנים רבים מצבו הבעייתי של ראד מתחיל במטין. בחודש יולי יצאה ויטני וולף - מנהלת לשעבר בטינדר וחברתו לשעבר של מטין - בחשיפה פומבית, כאשר הגישה נגדו תביעה בגין הטרדה מינית בנסיבות מחמירות. התביעה יצרה סערה תקשורתית שבעקבותיה הושעה מטין לאלתר מתפקיד מנהל השיווק הראשי. בספטמבר הגיש מטין את התפטרותו הרשמית.

אולם בעוד מטין נמצא מחוץ לתמונה מבחינתה של IAC, הוא נותר היועץ של ראד, שהאמין שלחברו נגרם עוול. הם עדיין מדברים ארבע פעמים ביום וסועדים ארוחות ערב משפחתיות יחד. זמן קצר לפני שביקרתי את ראד בלוס אנג'לס, מקום מושבה של טינדר, המרצדס G קלאס שלו - שמחירה 115 אלף דולר - עברה תאונת טוטאל לוס. הוא אסף אותי בזו של מטין, שרכש גרסה תואמת בכל פרטי הפרטים, כולל הצבע השחור.

השניים סקרו את האפשרויות העומדות בפני ראד. ב־IAC טענו כי אינם מעוניינים שראד יעזוב לגמרי, אלא שיוותר על העמדה המובילה שלו ובמקום זה יתמקד במוצר. "במועצת המנהלים חשבו שהדרך הטובה ביותר היא להביא מנכ"ל מבחוץ, מתוך מחשבה שאם נפתח את התפקיד למועמדים, זה ימשוך כישרונות טובים יותר", אומר ראד. "אני חולק על כך בתוקף". אז האם עליו להישאר או ללכת?

את השעות הבאות בילה ראד בהליכה ברחובות פילדלפיה, קרוב ל־15 ק"מ לפי החישובים שלו, כשהוא משוחח בטלפון בחמת זעם. הוא התקשר ליאגאן ולבוס של יאגאן, גרג בלאט, יו"ר Match Group של IAC. הוא התקשר ליועציו העסקיים ולעורכי הדין שלו. לחברה שלו. לאביו. לאביה של החברה שלו, שהוא במקרה מיליארדר ההייטק מייקל דל. לא היה קונצנזוס: חצי מהם המליצו להישאר בתפקיד הנמוך יותר, והיתר אמרו לו להתפטר.

ראד הנואש ביטל את טיסתו בחזרה ללוס אנג'לס, ובמקום זה לקח רכבת צפונה לניו יורק סיטי, למטה המפורסם של IAC שעוצב בידי האדריכל פרנק גרי. "הכל הלך מצוין", הוא אומר. "החברה צמחה מהר יותר מאי פעם, עמדנו להתחיל להציג הכנסות, היחסים שלי עם סם (יאגאן) לא יכלו להיות טובים יותר, והצלחנו להתגבר על כל עניין התביעה על ההטרדה. עדיין חשבתי שאצליח לשכנע אותם לשנות את דעתם".

אבל הוא לא הצליח, וזה התמצה בסופו של דבר בשני דברים: הראשון הוא שליטה. שורשיה של הדרמה הזו, שהתאפיינה בכל מה ששייקספיר היה יכול לבקש - מאבקי כוח, בגידות, עושר וסקס - קשורה יותר לפרקליטים מאשר למחזאים. האם יזמים צעירים וחסרי ניסיון כדוגמת מארק צוקרברג היו שורדים את שלבי הצמיחה המוקדמים, המהירים - ולעתים קרובות גם המכאיבים - של החברה שלהם, ללא ההגנות חסינות האש שבנו לעצמם?
האלמנט השני הוא כסף. אנליסטים שעוקבים אחר מניית IAC מעריכים שטינדר שווה משהו בין מיליארד ל־1.5 מיליארד דולר, אולם אפילו הם מודים שזהו דיסקאונט ענק לעומת הערכת השווי שאותה היו מקבלים ממשקיעי הון סיכון. אנליסט מאחד הבנקים הגדולים אמר לי שטינדר בפני עצמה, בהתחשב בטירוף של השווקים הפרטיים, יכולה להגיע ליותר מ־5.5 מיליארד דולר - סכום המשתווה לסך שווי השוק של IAC.

טינדר לאב

שורשיו המשפחתיים של ראד משלבים יזמות עם החלום האמריקאי. אמו ואביו הם מהגרים יהודים מאיראן, שנמלטו ממולדתם כמה שנים לפני עלייתו של האייטולה חומייני. הם מנהלים את ESI אינטרנשיונל, חברת ייצור ולוגיסטיקה בתחום האלקטרוניקה שהוקמה בידי סבו של ראד מצד אמו והפכה מצליחה דיה כדי לאפשר לראד לגדול עם היתרונות של בל אייר, קליפורניה.

ראד למד עסקים באוניברסיטת דרום קליפורניה, אבל נשר מהלימודים ב־2006 כדי לרדוף אחר החלומות העסקיים שלו, שהחלו עם Orgoo, שירות אימייל המאחד את כל חשבונות האימייל, אנשי הקשר וההודעות המיידיות. העסק לא המריא, אבל הוא הצליח יותר עם Adly, חברת שיווק שזיווגה בין מותגים לידוענים לצורכי פרסום בטוויטר. עד מהרה הביא ראד את סנופ דוג לצייץ על הגלגלים של טויוטה, ואת קים קרדשיאן לזרוק שמות מתוך הסדרה "קומיוניטי" של NBC. ועדיין, מה שרצה להפוך למסלקה אוטומטית התגלה כקשה ליישום.
"לא רציתי להתעסק עם סלבס ועם מותגים", אומר ראד. אחרי שלוש שנים מכר את חלקו לחברת פרייבט אקוויטי, שלשל לכיסו כמה מיליונים, ופנה להקים משהו חדש. החממה הניו יורקית לאפליקציות מובייל, Hatch Labs, שהוקמה בידי דינש מורג'אני, מנהל לשעבר ב־IAC ומומנה על ידי IAC ו־Xtreme Labs, נשמעה כמו מקום אטרקטיבי לעשות זאת. "רציתי פלטפורמה שאוכל לנסות עליה דברים ושאוכל לשכור את שירותיהם של המוחות הטובים ביותר בתחום המובייל", אומר ראד, שב־2012 הסכים, תמורת משכורת ומניות, לעבוד בשלוחה של Hatch בלוס אנג'לס, שם מונה לאחראי על Cardify, אפליקציה לכרטיסי מועדוני לקוחות.

בינתיים, כך מספר ראד, הוא ומטין הריצו רעיונות בנוגע לאפליקציית פלירטוטים המבוססת על מערכת של משיכה הדדית. כש־Hatch קיימה כנס מתכנתים במהלך השבוע הראשון של ראד בחברה, הוא בנה אבטיפוס יחד עם המהנדס ג'ו מונוז. הם קראו לו Matchbox. הוא זכה בתחרות המתכנתים, ובסופו של דבר מורג'אני הורה לצוות Cardify לפתח את הדגם.
"חשבתי שזו פשוט אפליקציה קטנה ומגניבה", אומר ראד. היזם הסדרתי אנדרו פריים, שניסה לקנות את טינדר מ־Hatch Labs בשלב מוקדם תמורת 750 אלף דולר, מנסח זאת בצורה תמציתית יותר: "הם חשבו שהם הולכים להשיג עם זה סטוצים". פריים טען שכדאי לסגור את השירות כשמספר המשתמשים עדיין עמד על כמה מאות בודדות, והציע ל־IAC שיעור קטן מהחברה כדי לשחרר אותה מ־Hatch, להעבירה לסן פרנסיסקו ולבנות אותה כמו שצריך. ראד התנגד, טינדר צמחה במהירות והעסקה התמסמסה. "אני מתחרט שלא התעקשתי יותר", מציין פריים.

ההברקה של טינדר היא לבצע דיגיטציה של האופן שבו בני אדם מחזרים מבחינה פיזית, ולאפשר ביצוע פשוט להפליא של אותו דבר באמצעות סמארטפון: התחברו לחשבון הפייסבוק שלכם בהקשה אחת ובתוך שניות האלגוריתם של האפליקציה מציף אינסוף תמונות של שידוכים פוטנציאליים באזור שלכם. בלי שאלונים, בלי טפסים - רק פנים. החליקו לימין אם אתם מחבבים את האדם, החליקו לשמאל אם לא. אם מישהו שאתם מחבבים סימן באופן נפרד שהוא מחבב אתכם, טינדר מקשרת ביניכם באמצעות תיבת צ'אט. "ביטלנו את החשש מפני דחייה", מסביר ראד בארוחת בוקר ב־Cecconi's, מסעדה עם נוף הממוקמת במרחק שלוש דקות נסיעה ממטה טינדר בווסט הוליווד, המונה 40 איש. "אם אני ניגש למישהו זר על הבר, אני לחוץ מהאפשרות שאידחה והאדם השני עלול לחוש מוטרד. נפטרנו מכל זה. שידוך בטינדר זה כמו לתפוס את המבט של מישהו מצדו השני של החדר".

בלי שאלונים, בלי טפסים - רק פנים | צילום: מתוך אתר החברה

עיצוב ה"כן־לא" באמצעות החלקה, שנוצר בידי אחד ממייסדי החברה, ג'ונתן בדין, מביא לדייטינג מרכיב של משחק - כל התאמה מעניקה חיזוק לאגו של המשתמש. בדומה לפייסבוק ולאינסטגרם, טינדר מציעה מציצנות וירטואלית. אולם בעוד ש"לייק" באינסטגרם מסיים את האינטראקציה בין המשתמשים, התאמה בטינדר היא רק ההתחלה. גורמים אלה יוצרים מוצר שלקוחותיו נאמנים לו. ההערכות הן שלטינדר יש כ־18 מיליון משתמשים פעילים מדי חודש (בערך מחצית מבסיס המשתמשים הרשומים), וכ־9 מיליון משתמשים יומיים. כפי שמסביר מייקל דל: "בכל פעם שאתה רואה נתוני שימוש ומעורבות סטטיסטיים כאלה, אתה יודע שמתרחש דבר מה גדול ומדהים". ולמקרה שתהיתם, ראד פגש את בתו של דל, אלקסה, בטינדר, ומאז הפכו השניים לבני זוג.

אנשי המסיבות

במהלך הפיתוח באביב 2012 הרכיב ראד את הצוות ותפר את המוצר. מונוז היה אחראי על האינטגרציה עם פייסבוק, בדין על הקצה הקדמי ועל האינטגרציה עם iOS, כריס גלצ'ינסקי על העיצוב ואדם הוי על הכספים. מורג'אני פיקח על התהליך. שלושה שבועות ו־50 אלף דולר מאוחר יותר, המוצר - שכונה טינדר כדי להימנע מבלבול עם פרת המזומנים של IAC, אתר הדייטינג Match.com - כבר פעל. 

מטין היה זה שהוסיף את הצד התוסס. ראד הכיר את מטין מאוניברסיטת דרום קליפורניה, שם ניהל חברו לספסל הלימודים עסק של מסיבות. נוסחת הקולג' שלו התגלתה כיעילה. "לקחתי את האנשים החברתיים ביותר בכל מועדון סטודנטים ובכל מועדון סטודנטיות כדי שימכרו כרטיסים, ונתתי להם כרטיס חינם על כל עשרה כרטיסים שמכרו", מספר מטין בארוחת ערב מאוחרת בלוס אנג'לס. "למדתי שאם נוכל לחדור תחילה לבעלי ההשפעה החברתית, זה יחלחל מטה לכל האחרים". 

הוא שלח באימייל גרסת בטא של טינדר ל־600 מאנשי הקשר הפופולריים ביותר שלו בסצנת המסיבות של לוס אנג'לס, ומילא את המאגר המקוון במשתמשים צעירים ואטרקטיביים. עד מהרה בוצעו בטינדר עשרות אלפי החלקות. ראד: "החברים שלנו התחילו לחזור אלינו עם תגובות כמו 'לא להאמין - הדבר הזה משנה לי את החיים'".

הצעד הבא של מטין, שקיבל את התואר מנהל שיווק ראשי ומייסד משותף, היה לעשות את מה שעשה צוקרברג. הוא הציג את טינדר בזה אחר זה בבתי ספר יוקרתיים - בתי ספר של מסיבות יוקרה. בעזרת האחים הצעירים של חבריו, החלה טינדר לבעור בקמפוסים של אוניברסיטאות דרום קליפורניה, אריזונה ואוסטין, וכמעט כל קולג' אמריקאי הלך בעקבותיהם. עד תחילת 2013 היו לטינדר 400 אלף משתמשים. טינדר ביצעה קפיצה אל המיינסטרים בחורף האחרון, לאחר שמטין דחף את האפליקציה למסיבת הסינגלס היוקרתית מכולן - כפר הספורטאים באולימפיאדת החורף של סוצ'י. זיווגים אולימפיים שנעשו בעזרת טינדר הפכו לחדשות בינלאומיות. עד מהרה היו לטינדר מיליארד התאמות, ו־IAC שמה לב לזה.

הכתבה המלאה מופיעה בגיליון דצמבר של מגזין פורבס ישראל

- לרכישת הגיליון חייגו 077-5273355

- לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל


מקבוצת
אודות   |   צור קשר   |   הזמנת מנוי   |   שירות לקוחות מנויים   |   תנאי שימוש   |   פרסום בפורבס
Website created by   Cyberserve
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות ואינה מחזירה כתבי יד ותמונות  |  כל הזכויות שמורות לפורבס ישראל / FI Media