הרופאים 2019
   
ח' בכסלו ה'תש"פ   |   06 בדצמבר 2019   |   יום שישי
לייף סטייל רכב טכנולוגיה נדל בארץ עולם פיננסי
עשו מנוי
למגזין פורבס
ועכשיו – במבצע היכרות
מיוחד למנויים חדשים
תנו לקנות בשקט: כך הפכה ריסקיפייד הישראלית לחד-קרן
02/12/2019 | רוני קרצנר
הון של יותר מ-430 מיליארד שקל: אלו העשירים שיעידו במשפט נתניהו
02/12/2019 | רוני קרצנר
המרד הכפול: זהו המכנה המשותף של המחאות בעיראק ובלבנון
01/12/2019 | אלון לוין ויובל בוסתן, סיקור ממוקד
  טכנולוגיה  < ראשי

כשהשכל פגש את המכונה: הקשר בין הבינה המלאכותית ובין היצירתיות

רוב ההמצאות האנושיות אינן מתחילות מאפס, ומחקר שנערך באוניברסיטת נורת'ווסטרן בארה"ב טוען שמספיק שתכירו הרבה מאוד רעיונות ותקשרו אותם יחד כדי להפוך מוסכמה להמצאה • כאן נכנסת לתמונה הבינה המלאכותית
04/11/2019 | פרופ' בריאן אוצי

האם השכל יצירתי יותר מן המכונה? שאלה זו נשאלת כבר שנים ארוכות לגבי הבינה המלאכותית. במבט ראשון, נראה כי יש לה תמיכה איתנה. למשל: לא ייתכן שמחשב מבוסס בינה מלאכותית יכול היה לנבא את ההמצאה הפנטסטית של "אובר". לפני "אובר" לא היה שום דבר שמחשב יכול היה להשתמש בו, כדי לנבא את "אובר", שהיא יצירה ראשונה מסוגה.

אבל אל יתהלל חוגר כמפתח בקרב בין הבינה המלאכותית לשכל. הדוגמה של "אובר" מלמדת משהו, אך רוב ההמצאות האנושיות אינן בגדר המצאת הגלגל ואינן מתחילות מאפס.

הבינה המלאכותית היא בעצם מכונה המפיקה יצירתיות | צילום: shutterstock

רוב היצירתיות האנושית מבוססת על עסקי יבוא-יצוא של רעיונות. מחקר שערכתי חשף רבות מן הדרכים בהן הדבר מתרחש, כולל: העיגון של מדע ברמה גבוהה בשילובים חדשניים של עבודות קיימות; ההצלחה הבלתי רגילה של המחקר המצטט ספרות מקשת רחבה של תקופות; והצוותים היצירתיים, כולל אלה של מחזות ברודוויי, עם תמהיל של חברים שכבר עבדו יחד בעבר ועשויים יותר מאחרים להפיק יצירה חדשנית יותר.

קשר בין רעיונות רבים

מחקרים אלה הם חלק מגוף ידע רחב, הטוען שהחדשנות בנויה על שימוש ברעיונות מתחום אחד בו הם מובנים מאליהם, והעברתם לתחום חדש בו הם פתאום נתפסים כחדשניים.

אלגוריתם החיפוש הידוע של גוגל עצמו איננו המצאה מקורית. הוא לקח אלמנטים ממחקרים שנעשו במהלך השנים, בעשורים של 1970 ו-1980, כשגוגל והאינטרנט עדיין היו בגדר דמיון. הרחק מתחומי ההנדסה והטכנולוגיה, חוקרי רשתות חברתיות, כמו הסוציולוג מייקל שוורץ מאוניברסיטת "סטוני ברוק", רצו לדעת כיצד חברים יכולים לתת את ההמלצות הטובות ביותר אודות מכונאי רכב, רופא או מורה. בקיצור, התשובה היתה שהדבר תלוי במבנה של רשת החברים, הדינמיקה של מבנים כאלה הפכה לבסיס מערכת ההמלצות של מנוע החיפוש של גוגל.

תובנה חשובה לגבי היצירתיות היא שאינך צריך להיות ענק יצירתי כמו מארי קירי, פיקאסו או גלילאו כדי להיות חדשני. מספיק שתכיר הרבה מאוד רעיונות שונים שתקשור אותם יחד או תייצא אותם לתחומים אחרים כדי להפוך מוסכמה להמצאה, כפי שמראה המחקר שערכתי. כאשר נשאל לגבי יכולתו העל-אנושית להיות יצירתי, המדען לינוס פאולינג, אחד מארבעת האנשים שזכו ביותר מפרס נובל אחד, אמר: "לא ייתכן שיהיו לך רעיונות טובים אלא אם יש לך הרבה רעיונות".

עניין של "רוחב פס"

קל יותר להגיד זאת מאשר לבצע. האתגר הוא שלרוב בני האדם אין גישה לריבוי רעיונות. פשוט אין להם זמן. במיוחד לאור כמות המידע והרעיונות שקיימים היום, לרוב האנשים אין את "רוחב הפס" המאפשר להם לשלוט ביותר מתחום התמחות אחד.

למזלנו, הבינה המלאכותית יכולה לעזור. הטכנולוגיה מבוססת הבינה המלאכותית לוקחת, מאחסנת וניגשת למספר חסר תקדים של רעיונות, תמונות, מסגרות התייחסות או סגנונות מוסיקליים, והיא יכולה ליצור מספר עצום של שילובים חדשים וחדשניים של רעיונות קיימים. הבינה המלאכותית היא בעצם מכונה המפיקה יצירתיות.

ניקח למשל את העיצוב הארכיטקטוני. אלגוריתמים מבוססי בינה מלאכותית מסייעים לאדריכלים לחשוב מחוץ לקופסה. לדוגמה, מערכות חדשות יכולות לשלב את השרטוטים והעיצובים של אלפי אדריכלים ואנשי מקצוע דומים כדי לשלב את התוכניות שלהם בדרכים חדשניות ובנות קיימא. רעיון של מהנדס העיר מומבאי עשוי להשתלב בפארק משרדים בעיר אוסלו.

באותה דרך, הבינה המלאכותית עשויה לשלב רעיונות בקשר למוצרי צריכה, חלפי רכב וציוד כבד, תוך עיבוד חוצה יבשות, תחומים פונקציונליים וצוותים כדי ליצור פתרונות חדשניים, היוצאים מן הקופסה, בעלויות נמוכות יותר ובמגבלות התקציב.

קחו למשל את סיפורו של הכיסא הראשון שנוצר במשותף על ידי בני אדם והבינה המלאכותית. לאחרונה, המעצב פיליפ סטארק שיתף פעולה עם יצרן הרהיטים קרטל ועם חברת הטכנולוגיה אוטודסק כדי לעצב כיסא בעל מבנה מושלם, יפה ונוח תוך שימוש במינימום חומרים ובעלויות נמוכות. הצוות הזין למערכת הבינה המלאכותית שאלות כגון: "כיצד הגוף יוכל לנוח תוך שימוש במינימום חומרים?" כחלק מתהליך חוזר ונשנה, המסייע לה ללמוד ולעבוד עם אילוצים. התוצאה היתה כיסא פונקציונלי לעילא, נעים לעין, בעלות/תועלת טובה שזכה בפרסים וכונה בשם A.I. - שהשיווק שלו החל ב- 2019.

פרופ' אוצי. לרוב בני האדם אין גישה לריבוי רעיונות | צילום: חן גלילי

בקצה השני של הספקטרום המתחיל באילוצים נמצא "חוסר הגבולות". כאן, ה-A של ה-AI יכולה להתפרש כ"אגנוסטי". מאחר ואין למכונות לא תרבות ולא השקפת עולם מסוימת, הן יכולות להימנע מההטיות האנושיות ולחרוג מכל הגבולות שלנו. בתחום האמנות למשל, קיים גורם סובייקטיבי בעל משקל בכל הנוגע להערכת השווי; למשל, ציור של דה וינצ'י נמכר ב-2017 תמורת יותר מ-450 מיליון דולר, וזהו שיא חדש.

האם זה מחיר הוגן? קשה לומר, כי בני אדם ידועים כבעלי הטיה כשהם שופטים את הערך או האטרקטיביות של אמנות, של אנשים או של כמעט כל דבר. אנחנו מניחים להקשר להטעות אותנו, כפי שמראה למשל הכלכלן ההתנהגותי פרופ' דן אריאלי בניסוי בו תמונה של אדם נחשבה אטרקטיבית יותר מאדם אחר (שאובייקטיבית היה אטרקטיבי באותה מידה) רק כאשר החוקרים הציגו תמונה ממוחשבת של גרסה קצת פחות אטרקטיבית של האדם הראשון.

לעומת זאת, מכונות המופעלות באמצעות בינה מלאכותית צפויות פחות ליפול שבי אחר הטיות תלויות-הקשר או הטיות אחרות. היכולת הזו תהפוך ליותר חשובה בכל דבר, החל מהערכת השווי של יצירת אמנות (ציור, שיר, נובלה או סיפור) ועד ההטיות הוותיקות של המגדר, האתניות והמראה החיצוני הפועלות בתהליך הגיוס לעבודה או קבלת ההחלטות בקשר ליכולות אחרות, כמו למשל במיון של קורות חיים. בקיצור, הבינה המלאכותית יכולה להחליף את ה"מעקות" המקיפים תהליכים סובייקטיביים באופיים, לצמצם הטיות ולשפר את המגוון ואת הביצועים.

מה למדנו? ששכל או מכונה לא צריכים להיות בגדר "או-או" כשזה נוגע ליצירתיות. השתמשו בשניהם כדי לפתח שילובים חדשים, לדחוק הצידה את ההטיות האנושיות ולהאדיר את היצירתיות בארגון שלכם (ואת הערך שהוא מפיק).

הכותב הינו חוקר ומרצה בביה"ס למנהל עסקים Kellogg באוניברסיטת נורת'ווסטרן בארה"ב. לקלוג שיתוף פעולה בתכנית קלוג-רקנאטי, תכנית ה-MBA הבינלאומית למנהלים, עם הפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב. פרופ' אוצי, יגיע לישראל, כמדי שנה, בחודש פברואר הקרוב, ללמד במחזור ה-24 של התוכנית

רופאים הכי טובים 2019
מקבוצת
אודות   |   צור קשר   |   הזמנת מנוי   |   שירות לקוחות מנויים   |   תנאי שימוש   |   פרסום בפורבס
Website created by   Cyberserve
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות ואינה מחזירה כתבי יד ותמונות  |  כל הזכויות שמורות לפורבס ישראל / FI Media