ט"ז בתמוז ה'תשע"ט   |   19 ביולי 2019   |   יום שישי
לייף סטייל רכב טכנולוגיה נדל בארץ עולם פיננסי
עשו מנוי
למגזין פורבס
ועכשיו – במבצע היכרות
מיוחד למנויים חדשים
משחקי הכס-ף: הצצה אל ההון האדיר של בית המלוכה הבריטי
13/07/2019 | רניז קם
Airbnb עולה קומה: פיצ'ר חדש באתר להשכרת וילות ודירות יוקרה
15/07/2019 | מערכת פורבס
הכירו את האיש שעומד מאחורי הטכנולוגיה של Uber ו-Yelp
14/07/2019 | ג'ניפר וונג
  טכנולוגיה  < ראשי

יחי ההבדל הקטן: האם הבידול של אפל מענקיות טכנולוגיה אחרות הוא צעד חכם?

מאז היווסדה נוקטת אפל בגישה סגורה יותר, יש יאמרו אפילו סודית • היא מבדלת את עצמה משאר חברות הטכנולוגיה המובילות בגישתה וייחסה ללקוחות, בתזמון השימוש בטכנולוגיות חדשות ובתמחור המוצרים • אך באיזו גישה אפל מתגאה במיוחד?
17/02/2019 | רוג'ר טראפ

התרגלנו לראות את החברות שמשחקות תפקיד כה גדול ומשפיע בחיינו כחבורה הומוגנית. אבל כל זה השתנה השבוע, כשטים קוק, מנכ"ל אפל, ביטל תעודות ואישורים שמאפשרים לענקית המדיה החברתית פייסבוק להשתמש באפליקציות האייפון שלה לבדיקות פנימיות ולמחקר מבלי לעבור את תהליך הסקירה הרגילה, ולאחר מכן עשה את אותו הדבר עם גוגל. הניצוץ היה דיווחים כי פייסבוק פועלת בחשאי ומפיצה אפליקציית מחקר שפיתחה לחברי תוכנית ייחודית שאפשרה לחברה לאסוף נתונים על אופן השימוש שלהם במכשירים. 

הדאגה העיקרית של אפל הייתה הטענות כי משתמשים צעירים, כמו בני נוער, קיבלו כסף מפייסבוק כדי להתקין את אפליקציית איסוף המידע על על הטלפונים שלהם. על פי הדיווחים, גוגל מפעילה תוכנית דומה בשם Screenwise Meter שגם היא הפרה את הכללים של אפל. ההשעיות הוסרו לאחר מספר שעות, אך לא לפני שעובדים בשתי החברות חוו כנראה קשיים רבים במשימות היומיומיות שלהם. אבל הנקודה הובהרה: אפל לא תיגרר לתוך המחלוקת הגוברת סביב פרטיות ושימוש בנתונים בעולם הטכנולוגיה.

מנכ"ל אפל טים קוק. הביע חששות לגבי השימוש בנתוני הצרכנים | צילום: shutterstock

כדי להיות הוגן, קוק כבר רמז על הבחנה של החברה שלו מן האחרות במשך זמן מה. לאחרונה הוא כתב מאמר דעה במגזין טיים הקורא לרגולטורים בארה"ב להגן על נתוני הצרכנים, ובמה שנראה כמתקפה קטנה על פייסבוק - התלונן על חברות ש"צוברות פרופילים של משתמשים בצורה לא אחידה, מפרות כללים בנוגע לנתונים ולהגנת המידע של הלקוחות ונראה כי הן שוללות מאיתנו את השליטה על החיים הדיגיטליים שלנו".

בשנה שעברה, לאחר שהתברר כי פייסבוק שיתפה מידע של צרכנים באופן לא תקין עם חברת המחקר הפוליטית קיימברידג' אנליטיקה, הזהיר קוק כי אפל רואה בפרטיות "זכות אדם" ו"חופש אזרחי". הוא אמר כי "האמת היא שאנחנו יכולים לעשות המון כסף אם אנחנו מנטרים את הלקוחות שלנו, אם הלקוחות שלנו יהפכו המוצר שלנו. אבל בחרנו לא לעשות את זה". מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, שנדהם מטענותיו של קוק, אמר במאמר אחר במגזין טיים: "התסכול שלי הוא שאנשים רבים חושבים שפרסום המודל העסקי של החברה אומר להיות לא ישר עם הלקוחות שלך. אני חושב שזה הרעיון המגוחך ביותר".

ברור שטים קוק הוא לגמרי לא בצד של המלאכים כאן. רק השבוע, אפל נתקלה בבעיה משלה, כאשר התברר כי באג באפליקציית ה-FaceTime אפשר לאנשים לצותת לאחרים גם אם הם מעולם לא ענו לשיחת FaceTime. אבל זה עדיין לא כגודל הבלבול סביב פייסבוק, שלאחורנה נמצאת בכותרת מכל הסיבות הלא נכונות (אינפורמציה שגויה בשימוש בקמפיינים בתקופת הבחירות בארה"ב, התאבדות של נער באינסטגרם ועוד), ונראה כי אינה מסוגלת לעשות דבר ממשי לשינוי התפיסה.

הפגישה שנערכה לאחרונה עם סגן ראש ממשלת בריטניה לשעבר, סר ניק קלג, כמנהל העניינים הגלובליים והתקשורת, היא כנראה חלק מזה. אבל קלג אינו איש יחסי ציבור מנוסה, והחלטתו להצטרף לשמרנים בממשלה קואליציונית ב-2010, ואז לרוץ נגדם בבחירות הבאות, אינה אלא הוכחה לשיקול דעת. בינתיים, העובדה שהתוצאות הפיננסיות של פייסבוק שפורסמו מוקדם יותר השבוע הראו סימן קטן של התפכחות ציבורית, לאחר שהחברה ערכה מספר שינויים בהנהלה ובגישתה לעניין.

טים קוק צדק כשראה ואמר את דעותיו לגבי התפקיד שמילאו הדמוקרטיות בחיים שלנו וכי כיום חברות הטכנולוגיה הגדולות משתנות ותופסות נתח רחב יותר בחיי האזרחים ואפילו בשליטה עליהם. זה נכון במיוחד באירופה, שם הרגולטורים לא חששו לאמץ אותן. ויש סימנים לכך שגישה שכזו עשויה להשתלט גם על ארה"ב.

רופאים הכי טובים 2019
מקבוצת
אודות   |   צור קשר   |   הזמנת מנוי   |   שירות לקוחות מנויים   |   תנאי שימוש   |   פרסום בפורבס
Website created by   Cyberserve
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות ואינה מחזירה כתבי יד ותמונות  |  כל הזכויות שמורות לפורבס ישראל / FI Media