ח' בטבת ה'תשע"ט   |   16 בדצמבר 2018   |   יום ראשון
לייף סטייל רכב טכנולוגיה נדל בארץ עולם פיננסי
עשו מנוי
למגזין פורבס
ועכשיו – במבצע היכרות
מיוחד למנויים חדשים
הסוף למחלות? האתגרים המדעיים והעסקיים בתחום הטיפול הגני
12/12/2018 | יובל הירשהורן
עוד ארוכה הדרך? על מסלול המרוץ לרכב האוטונומי
11/12/2018 | דניאל שמיל
מאדום לכחול: אלו הסיבות לגל ניצחונות הימין בדרום אמריקה
09/12/2018 | סיקור ממוקד, אלון לוין ויובל בוסתן
  טכנולוגיה  < ראשי

ללא רעש, זיהום אוויר או עלויות דלק: האם זהו מטוס העתיד?

טיסת ניסוי שנערכה לאחרונה מראה שמטוסים יכולים לטוס ללא שימוש במדחפים או חלקים נעים אחרים • בשלב הראשון ניתן יהיה לשלב את הטכנולוגיה החדשה במטוסי סילון כדי לחסוך בדלק
25/11/2018 | אלעד בלובשטיין
הבסיס הטכנולוגי עליו נשען עולם התעופה לא השתנה באופן משמעותי בשנים האחרונות וכדי שמטוס ינתק מגע מן הקרקע ויעופף באוויר דרושים חלקים נעים רבים שייצרו את זרימת האוויר וכוח הדחף הנדרש. חוקרים מאוניברסיטת MIT הציגו בשבוע שעבר פיתוח שעשוי לשנות את עולם התעופה.

במאמר שהתפרסם בכתב העת המדעי Nature, תיארו החוקרים את טיסת הניסוי ואת עיקרון הפעולה של המטוס. במקום להשתמש בטורבינות ומדחפים, מייצר המטוס "הנעה אלקטרוארודינמית" המבוססת על סוללה בלבד. כך מתאפשרת טיסה שקטה, נקייה וללא שימוש בדלק.

העיקרון הפיזיקלי העומד מאחורי ה"הנעה האלקטרוארודינמית" מבוסס על מתחי חשמל גבוהים מאוד שיוצרים באוויר יונים סביב שתי אלקטרודות בגדלים שונים. השדה החשמלי שנוצר בין השתיים זורק את היונים מהאלקטרודה הקטנה לגדולה, ובהתנגשות עם מולקולות האוויר נוצרת "רוח יונית" הדוחפת את המטוס קדימה.

הדמייה של מטוס הניסוי | צילום מתוך ערוץ היוטיב MIT Electric Aircraft Initiative

העיקרון היה מוכר עוד בשנות ה-60, אך אף אחד לא האמין כי הוא מסוגל לייצר כוח דחף מספיק עוצמתי כי לגרום למטוס לטוס. עם זאת, חברות הטכנולוגיה השתמשו בעיקרון הפיזיקלי הזה כדי לפתח מערכות קירור למחשבים. גם חברת אפל שקלה להשתמש בה לקירור מחשביה הניידים ב-2012.

בשנת 2009 היה זה סטיבן בארט, פרופ' לאווירונאוטיקה ב-MIT, שלא נרתע מהדעה שהושמעה בשנות ה-60 והחל לפתח את המטוס החדש. "הייתי בהשראת רעיונות מדע בדיוני של מטוסים וחלליות", אמר בארט. "חשבתי כיצד הפיזיקה תוכל לאפשר את זה".

מטוס הניסוי שוקל 2.45 ק"ג והוא מסוגל לטוס רק 60 מטר. עוד רחוקה הדרך עד שטכנולוגיה כזו תצליח להניע מטוסים מסחריים, אך החוקרים מעריכים שניתן יהיה להשתמש בה עבור טיסות קצרות של רחפנים קטנים או עבור ניצול טוב יותר של דלק בעת שישלבו אותה עם מנועים של מטוסי הסילון המוכרים.

מקבוצת
אודות   |   צור קשר   |   הזמנת מנוי   |   שירות לקוחות מנויים   |   תנאי שימוש   |   פרסום בפורבס
Website created by   Cyberserve
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות ואינה מחזירה כתבי יד ותמונות  |  כל הזכויות שמורות לפורבס ישראל / FI Media