י"א בכסלו ה'תשע"ט   |   19 בנובמבר 2018   |   יום שני
לייף סטייל רכב טכנולוגיה נדל בארץ עולם פיננסי
עשו מנוי
למגזין פורבס
ועכשיו – במבצע היכרות
מיוחד למנויים חדשים
בריטניה, הסוף? הממלכה בעידן הברקזיט נמצאת על סף התפוררות
15/11/2018 | אלון לוין ויובל בוסתן, סיקור ממוקד
מדוע כבר אין יותר נבלים סינים בסרטים האמריקאים?
16/11/2018 | יובל בוסתן
אנחנו על המפה: הסטארט-אפים הישראלים שמעצבים את ערי המחר
13/11/2018 | איתי גרין ואמיר מזרוח, Start-Up Nation Central
  טכנולוגיה  < ראשי

הכירו את סיימון - הרובוט הראשון שנשלח לסייע לאסטרונאוטים בחלל

המשימות המורכבות שניצבות בפני האסטרונאוטים בעת עבודתם בחלל מתעכבות במקרים רבים, בשל העובדה שלוקח להם זמן להגיע ממקום למקום בתחנת החלל. כעת, רובוט כדורי מרחף ראשון מסוגו, שיוצר בשיתוף איירבוס ו-IBM שוגר לחלל במטרה להיות להם לעזר
08/07/2018 | פארמי אולסון

השחר עוד לא הפציע ביום שישי בבוקר על פני כף קנוורל בפלורידה, כשמת'יוס ביניוק הציץ מעבר למפרץ מים לעבר החללית שעמדה לשגר את הרובוט הצף שלו לחלל.

"אני מרגיש קצת כמו אבא שמאבד את בנו", הוא אמר מחדר התפעול במרכז החלל "קנדי", 21 דקות לפני ההמראה.

סיימון. הרובוט בעל בינה מלאכותית הראשון בחלל | צילום מסך מיוטיוב

ביניוק היה מהנדס בינה מלאכותית מגרמניה, שבנה את מוחו של CIMON - רובוט כדורי בגודל של כדור כדורסל, שיניע עצמו בסביבה חסרת כוח הכבידה של תחנת החלל הבינלאומית. ה"גוף" של סיימון יוצר על ידי איירבוס ומרבית מתוכנות האינטליגנציה המלאכותית שפועלות בו, והוא עשוי להיות רובוט החלל הראשון שיסייע לאסטרונאוטים.

השיגור התרחש בשעה 5:42 לפנות בוקר, בזמן שביניוק ומאה מהנדסים ומדענים עמדו יחד על המרפסת בקומה הרביעית של מרכז "קנדי". הייתה התרגשות גדולה באוויר בזמן שכדור האש הבזיק ושיגר את סיימון אל השמיים, וכל הקהל החל מוחא כפיים, וביניוק הרגיש את הצמרמורת בכל גופו. "זה היה פשוט יפה", הוא אמר.

ביניוק עובד ב-IBM ובנה, כאמור, את "המוח" מאחורי סיימון, שנועד ליצור אינטראקציה עם כל אחד, אבל כמו כל רובוט טוב בחלל, יש לו אדון: אסטרונאוט גרמני בשם אלכסנדר גרסט, שמנהל ניסויים מטעם סוכנות החלל הגרמנית.

החומרה של סיימון נבנתה על ידי מהנדסים מחברת איירבוס, הידועה יותר בייצור מטוסי נוסעים כמו A380, אך לאחרונה היא מגייסת יותר ויותר מהנדסים במטרה להגדיל את קווי הייצור שלהם בעזרת עוזרים רובוטים.

למרות שהרובוטים הפכו לחלק בלתי נפרד בעבודה במחסנים עבור קמעונאים כמו אמזון, לקח יותר זמן לשלב אותם בתעשייה כבדה כמו תעופה וחלל, כיוון שהתשואה על ההשקעה עוד אינה ברורה.

אבל מאז 2016, איירבוס כבר החלה בפיתוח רובוטים דמויי אדם, שיכול להשתלט על עבודות מייגעות או מסוכנות במפעלים שלה. מהנדס המערכות הבכיר של איירבוס, פיליפ שוליאן, החל לפתח את סיימון לפני כשנתיים בעזרת מימון של חמישה מיליון אירו מסוכנות החלל הגרמנית, אך במהרה הפכו הניסויים ליקרים מאוד.

כמו גופים מסחריים רבים, איירבוס שוכרת מדי פעם את המדענים של נאס"א לערוך ניסויים בחומרים ביולוגיים למיניהם. נודע כי חברות משלמות בסביבות מאה אלף דולר כדי להטיס את החומרים האלה לחלל למטרה זו, מספר שוליאן.

"אפשר לגלות דברים שלא התגלו בכוח המשיכה הרגיל", הוא מוסיף, וזה יכול להסביר אילו חומרים בוחרת חברה כמו איירבוס כשהיא מחפשת רכיבי מטוסים חדשים.

הבעיה היא, שהניסויים האלה יכולים לכלול עשרות שלבים. האסטרונאוטים לעיתים קרובות צריכים לצוף אל המחשב הנייד המחובר לקיר כדי לבדוק מסמך PDF, לפני שיצופו בחזרה לתחנה שלהם שוב ושוב.

"זה לוקח הרבה זמן, ואתה צריך להפסיק את הניסוי בין לבין", אומר ביניוק. לטיול המסוים הזה של סיימון לחלל, איירבוס מתכננת לדחוס את הניסויים שלה לתוך שלוש שעות בלבד. "עם סיימון אתה יכול בעצם לבקש ממנו לבוא אליך כי הוא אוטונומי, וטס בחופשיות".

למרות דריסת הרגל של IBM ברובוטיקה מבוססת היטב, לאיירבוס יש דרך לא קצרה לעשות בתחום. לכן רואה שוליאן את סיימון כמו "חלון ראווה" חשוב עבור הטכנולוגיה של איירבוס, שתוכל, במידה והניסוי עם סיימון יצליח, להתחיל להכין רובוטים דומים עבור לקוחות תעשייתיים אחרים שיש להם עובדים בחללים מבודדים.

שיקול רציני שעלה על הדעת הוא האם להשתמש בסיימון במשימת חלל על מאדים. לעת עתה, איירבוס מתכננת להתבונן מקרוב ולבחון באיזו מידה הרובוט שלהם מקיים אינטראקציה עם האסטרונאוטים בחלל, והאם בני האדם תופסים אותו כסיוע או כמכשול. אחד הסיכונים שהם לא צריכים לדאוג לגביו, הוא שסיימון יהפוך להיות סופר אינטליגנטי וישתלט על תחנת החלל.

האינטליגנציה המלאכותית של הרובוט מבוססת על טכניקה הנקראת למידה מבוקרת, מציין שוליאן. "לכן אין אפשרות שסיימון ילמד את עצמו ויתפתח לכיוון שאנחנו לא מעוניינים בו". אם כן, המפגש הקרוב של סיימון עם האדון שלו, לא אמור להוות דאגה עבור אלו שבנו אותו.

מקבוצת
אודות   |   צור קשר   |   הזמנת מנוי   |   שירות לקוחות מנויים   |   תנאי שימוש   |   פרסום בפורבס
Website created by   Cyberserve
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות ואינה מחזירה כתבי יד ותמונות  |  כל הזכויות שמורות לפורבס ישראל / FI Media