הרופאים 2019
   
כ"ה באב ה'תשע"ט   |   26 באוגוסט 2019   |   יום שני
לייף סטייל רכב טכנולוגיה נדל בארץ עולם פיננסי
עשו מנוי
למגזין פורבס
ועכשיו – במבצע היכרות
מיוחד למנויים חדשים
תמונה אחת שווה אלף שקלים: כוכבי האינסטגרם המרוויחים של ישראל
21/08/2019 | שלומי אזולאי
חיה פצועה: כשארדואן מתחיל להשתולל טורקיה עשויה להפסיד
22/08/2019 | אלון לוין ויובל בוסתן, סיקור ממוקד
הכסף מדבר: אפליקציית לימוד השפה שסחפה את העולם
25/08/2019 | סוזן אדמס
  עולם  < ראשי

חצי החבית המלאה: המתיחות בהורמוז תפתור את מלחמת הסחר?

תקיפת המכליות במצרי הורמוז הובילה לעלייה במחירי הנפט של עראמקו הסעודית • המחירים הגבוהים הופכים את הנפט האמריקאי לאטרקטיבי מתמיד – גם עבור בתי הזיקוק הסיני, שמחרימים את הסחורה מארה"ב בעקבות מלחמת הסחר בין המעצמות
09/07/2019 | אנה קורדי
ייתכן שדונלד טראמפ יפיק יתרון בלתי צפוי במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, אחרי שאיראן תקפה בחודש שעבר את מצרי הורמוז, צוואר הבקבוק המשמעותי ביותר בתעשיית הנפט העולמית, לפי מנהל המידע של מחלקת האנרגיה האמריקאי (EIA). 

במחצית השנייה של 2018, המס של טראמפ על סחורות מסין הוביל לצניחה משמעותית בייבוא הנפט הסיני מארה"ב. מייקל הסו, חוקר הכנסות קבועות בדויטשה בנק, ציין בדו"ח כי "קיימת כמעט עצירה בייבוא נפט גולמי מארה"ב לסין, אחרי היישום הראשון של המיסוי בספטמבר 2018, וכתוצאה מכך - עלייה בייבוא הסיני מערב הסעודית".

האם מעז יצא מתוק וארה"ב תחזור אל השווקים הסינים? | צילום: Shutterstock

אך אחרי המתיחות בין ארה"ב לאיראן במצרי הורמוז, ייתכן שתיפתח הזדמנות שתאפשר לנפט האמריקאי לחזור אל השווקים הסינים. ב-13 ביוני, מתקפה איראנית לכאורה על מיכלית הנפט היפנית Kokuka Courageous, שהיתה בשימוש ענקית הנפט האמריקאית "אקסון מוביל", הובילה לעימותים בין ארה"ב לאיראן. אחרי התקיפה, שאירעה במצרי הורמוז, נורה רחפן מעקב אמריקאי ב-20 ביוני, באותו אזור, מה שכמעט הוביל לתגובה צבאית מצד הממשל האמריקאי. ההתפתחות האחרונה ביחסי המדינות היתה הצהרתו של טראמפ על סנקציות חדשות כנגד איראן, בתגובה על "שורת הפעולות האגרסיביות של המשטר האיראני בשבועות האחרונים".

עיכוב - גם אם זמני - של מעבר הנפט במצרי הורמוז יוביל לעלייה במחירי האנרגיה בעולם, לפי EIA. במצר, שממוקם בין מפרץ עומאן באוקיינוס ההודי לבין איראן, עוברות בממוצע 21 חביות נפט מדי יום, 21% מהצריכה הגלובלית ושליש מסחר הנפט הימי.

חשוב אולי יותר, העלייה החדה במחירי התובלה הימית במפרץ הפרסי עשויה לגרום לכך שמחירי הנפט הגולמי האמריקאי ייראו תחרותיים ביחס לעראמקו, חברת הנפט הממלכתית של ערב הסעודית. רמות הסיכון המקושרות לסחר בנפט גולמי ובגז טבעי נוזלי דרך מצרי הורמוז, עורק התובלה המרכזי של המזרח התיכון, העלו בחדות את עלויות המכליות הימיות באזור, לפי S&P Global Platts.

המיכליות במצרי הורמוז | צילום: Shutterstock

רמת הסיכון הגבוהה משתקפת בעלויות הביטוח הגואות של מטען ימי במפרץ. פיטר סנד, אנליסט תובלה ראשי ב-BIMCO, חישב והעריך שעלויות התובלה הימית של מכליות בין המפרץ הפרסי לסין עלו ב-101% בין ה-13 ביוני ל-20 ביוני, כתוצאה מתקיפת המכליות. מחיר הביטוח של המכליות באזור הגיע לכ-26 אלף דולר ביום - הרמה הגבוהה ביותר שאליה הגיעו מאז מרץ, והרבה מעל הממוצע של חודש מאי, שעמד על 9,979 דולר ליום.

זיקוק בקנקן תה

המסלול של המכליות מארה"ב לסין, שלא עובר במפרץ הפרסי, ארוך יותר ולא מגיע ל"אזורי מלחמה בסיכון", לפי דו"ח של אליאנס. משמעות הדבר היא שהעלות הכוללת של הובלת נפט מארה"ב לסין כוללת פרמיית סיכון נמוכה בהרבה מאשר של מסלולים שעוברים במפרץ הפרסי. לכן יש כאן פוטנציאל לגרום לנפט האמריקאי להיות אטרקטיבי יותר עבור מפעלי הכוח הסינים.

מכשול אפשרי שעשוי לעמוד בפני היצואנים האמריקאים הוא שרוב הנפט המיובא של סין נרכש באמצעות חוזים ארוכי טווח עם עראמקו. אספקת הנפט הזאת לא מושפעת מהמתיחות בין ארה"ב לאיראן ומהעלויות הגוברות באזור המפרץ.

כך נראים המצרים במפה | צילום: Shutterstock

יחד עם זאת, מספר בתי זיקוק שאינם בבעלות הממשלה בסין - אלה ידועים בכינוי "קנקני תה" - אינם מחויבים לחוזים המדיניים הכובלים האלו. לפי ארתור ברמן, יועץ גאולוגי עם ניסיון בחקר ובייצור נפט, קנקני התה האלה הם "מפעלים בקנה מידע גדול", למרות כינויים המטעה. למעשה, דוח מאוניברסיטת קולומביה על מדיניות האנרגיה הגלובלית, מסביר שבתי הזיקוק האלה אחראים לכשליש מקיבולת הזיקוק הסינית. קנקני התה עשויים להיות דלת הכניסה לשווקים הסיניים עבור היצואנים האמריקאים.

העלייה בייצוא של נפט אמריקאי לסין במחצית הראשונה של 2018 מיוחסת במידה רבה לבתי הזיקוק הקטנים, שרכשו נפט בעסקאות חד פעמיות ולא באמצעות חוזים לטווח ארוך, מסביר ארתור ברמן. הצמיחה בייצור הנפט בארה"ב - רובו פצלי נפט - מורכבת בעיקר מנפט קל (light oil) שהביקוש אליו נמוך יחסית בבתי הזיקוק הסינים הגדולים. אלה חדשות טובות ליצרנים האמריקאים. "קנקני התה הם ארגונים תחרותיים, הם יקנו את מה שהם יכולים במחיר הנמוך ביותר", אומר ברמן.

ברמן מסביר שחברות הביטוח רגישות מאוד לתנודות ברמת הסיכון. גם אם "המשבר, ברובו, הסתיים, יידרש פרק זמן ללא חבלות לפני שחברות הביטוח יתחילו לרדת מהסכומים האלה", הוא אומר. על אף שהדבר פוגע במחירי הנפט בעולם, ייתכן שהוא יסייע לספקי הנפט האמריקאים לחדור בחזרה לאזור.

העלייה במחירי התובלה "עשויה להשפיע, אך היא לא הגורם היחיד המכריע", אומר ד"ר דין פורמן, הכלכלן הראשי של מרכז הנפט האמריקאי (API). הוא מסביר שעלויות ההובלה סבלו מ"עליות וירידות אדירות בשנה החולפת", כך שהעלייה המשמעותית הנוכחית עשויה להיות חלק מהעלייה התקופתית - בחלקה התאוששות מהעלויות הנמוכות ללא תקדים של תובלה ימית בתחילת השנה.

שני המומחים מדגישים את חשיבותה של עסקת סחר בין ארה"ב לסין. קנקני התה עצמאיים רק במידה, כך ש"אם סין לא תרצה לקנות נפט אמריקאי, אז בתי הזיקוק האלה לא ירכשו נפט אמריקאי", אומר ברמן.

פורמן מוסיף ומסביר ש"חיכוכי הסחר הם אלו שמשפיעים בצורה המהותית ביותר על הביקוש הסיני לנפט גולמי אמריקאי".

מפגש פורום ה-G20 ביפן החודש הסתיים בנימה חיובית לסחר הסיני-אמריקאי. טראמפ ושי ג'ינפינג, המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית של סין, הסכימו לחדש את שיחות הסחר, מה שעשוי להועיל ליצואני הנפט האמריקאים לחזור אל השווקים הסינים.

יחד עם זאת, פורמן משוכנע ששוק הנפט האמריקאי איתן גם בלי הצריכה הסינית. הוא מסכם ש"עדיף להם עם סין, אבל זאת תעשייה חזקה גם בלעדיה".

רופאים הכי טובים 2019
מקבוצת
אודות   |   צור קשר   |   הזמנת מנוי   |   שירות לקוחות מנויים   |   תנאי שימוש   |   פרסום בפורבס
Website created by   Cyberserve
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות ואינה מחזירה כתבי יד ותמונות  |  כל הזכויות שמורות לפורבס ישראל / FI Media