י"ז באב ה'תשע"ט   |   18 באוגוסט 2019   |   יום ראשון
לייף סטייל רכב טכנולוגיה נדל בארץ עולם פיננסי
עשו מנוי
למגזין פורבס
ועכשיו – במבצע היכרות
מיוחד למנויים חדשים
הרופאים 2019
אל תסתכל בקנקן: הכירו את "מחשבון המשקה הצונן"
13/08/2019 | ז'נט הארט
חד קרן חשמלי: יצרנית האוטובוסים פרוטרה מגיעה לשווי מיליארד דולר
11/08/2019 | אלן אונסמן
מכונית בהתאמה אישית: הכירו את החשמלית הקומפקטית של סיטרואן
12/08/2019 | נרג'ס באנקס
  רכב  < ראשי

במקום מונית: כך תנועו בעתיד הקרוב בין מרכזי הערים הגדולות

עם מנועים חשמליים ועוצמתיים ומנגנון המאפשר המראה אנכית – מציגה ליליום מונית אווירית שתטוס רחוק ומהר יותר בהשוואה למתחרים • לאחרונה השלימה החברה ניסוי טיסה מוצלח של אב-טיפוס הזהה במידותיו למוצר הסופי, והטיסה המסחרית הראשונה צפויה להתרחש ב-2025
22/05/2019 | ג'רמי בוגלסקי

ליליום - הסטארט-אפ הגרמני שמפתח מוניות אוויריות, השלים לאחרונה בדיקת ריחוף של אב-טיפוס מלא של המטוס החשמלי השאפתני שלו. המטוס מונע על ידי מדחפים המאפשרים לו להמריא ולנחות אנכית, ואת השיוט האווירי הוא מבצע ביעילות ובמהירות של מטוסי כנף רגילים.

לדברי החברה, המטוס יוכל לשאת טייס וארבעה נוסעים יחד עם המטען שלהם לאורך 300 ק"מ, במהירות של 300 קמ"ש. רחוק ומהר מאשר את רוב הסטארט-אפים המתחרים בתחום.

הדמיית טיסה מעל שטח עירוני. שקט פי ארבעה עד חמישה מאשר מסוק | צילום: Lilium

החברה, שבסיסה במינכן שבגרמניה, מתכננת להפעיל את השירות שלה, המאפשר לבצע נסיעות בין הערים הגדולות שלא מחוברות ביניהן על ידי חברות תעופה. הנסיעות תהיינה מהירות וזולות.

"כמה רחוק אפשר להגיע תוך שעה? אנחנו רוצים לשנות את העובדה הזאת באופן יסודי", אמר לפורבס רמו גרבר, המנהל המסחרי של ליליום.

קלף חזק

ליליום גייסה כ-101 מיליון דולר מקרנות הון-סיכון, מה שהופך אותה לאחת מחברות הסטארט-אפ שגייסו הכי הרבה בתחום המוניות האוויריות. עם זאת, היא צריכה הרבה יותר כסף כדי להגשים את החזון שלה, אומרים אנליסטים המדרגים את העיצוב של המטוס כשאפתני, ואת המודל העסקי שלה כשאפתני אפילו יותר.

אך לליליום יש קלף חזק בכיסה: מנגנון לייצור כוח רב בזמן קצר. החברה, שנוסדה בשנת 2015 על ידי ארבעה סטודנטים גרמנים להנדסה, פיתחה מנוע חשמלי הכולל חלק נע אחד המוביל מאוורר קטן. על המטוס מותקנים 36 מנועים כאלה המייצרים יחד 2,000 כוחות סוס - כמות "מסיבית", אומר פיליפ אנסל, פרופסור להנדסת אווירונאוטיקה וחלל באוניברסיטת אילינוי. לשם השוואה, מסוק מסחרי של ארבעה מושבים, רובינסון R44, מסוגל לייצר רק 245 כוחות סוס.

ליליום עשויה להזדקק לכל הכוח הזה בכדי להמריא עם משקל הנוסעים, המטען שלהם ומשקלן הכבד של הסוללות המפעילות את המטוס. אנסל אומר שהסוללות מייצרות אנרגיה נמוכה פי 40 מזו של דלק סילון, דבר שמעניק למטוס חשמלי יחס שלילי למשקל. אך ברגע שהמטוס יעבור מהמראה לטיסה קדימה, כוח המשיכה שנוצר על גבי כנפיו יאפשר לו להשתמש בפחות מ-10% מכוח הסוס שיוצר המנוע, אומרת החברה. המטוס ישלוט על מיקומו באוויר על-ידי שינוי הספקי המנוע, מה שמאפשר למעצבים לוותר על זנב אחורי וכנף היגוי.

החברה אינה חושפת את משקלו של המטוס או את מפרט הסוללה, ולכן קשה להעריך את טענות החברה בדבר העומס והמרחק שהוא יכול לשאת, אך אנסל אומר שהן נמצאות בקצה העליון של מה שהוא רואה כאפשרי.

בין אם המטוס הוא באמת מטוס סילון, כפי שליליום ממתגים אותו, הוא שנוי במחלוקת, אבל הוא מעניק תמונה סקסית יותר מאשר מערכות הנעה של המתחרים שלה, אשר רובם מסתמכים רק על מדחפים. אמנם מדחפים יכולים להשיג מהירות גבוהה יותר וכן כוח משיכה רב יותר במהלך המראה, אבל אחד היתרונות של ליליום הוא השקט. גרבר אומר שהמטוס יהיה שקט פי ארבעה עד חמישה מאשר מסוק, ואנשים על הקרקע לא ישמעו אותו כאשר הוא טס בגובה של 1,000 רגל. הדבר יסייע לסיכוייה של החברה לקבל אישור לפעול באזורים עירוניים, שבהם פעילות המסוקים הוגבלה מאוד בשל עוצמת הרעש שהם מקימים.

מחיר השווה לזה של חברות התעופה

החברה מתכננת להשיק את השירות בשנת 2025, והיא רוצה לנצל את מנחתי המסוקים שכבר קיימים כדי להתחיל לפעול. גרבר אומר כי החברה שואפת להציע שירות בין-עירוני במחיר שווה למחירי הטיסות של חברת התעופה בתוספת עלות מונית לשדה התעופה, שירות אשר ייחסך מנוסעים בליליום שיטוסו ממרכז העיר למרכז העיר.

אסטרטגיית התמחור של החברה מעלה גבות בקרב אנליסטים בתחום התעופה. אמנם מטוס חשמלי עם פחות חלקים נעים עשוי להיות בעל עלויות תפעול נמוכות יותר מאשר מטוס קונבנציונאלי דומה, אך ריצ'רד אבולעפיה מקבוצת טיאל אומר שמעניין כיצד כלכלי להטיס מטוס עם טייס אחד וארבעה נוסעים בהשוואה למטוס שם שני טייסים ו-150 נוסעים. לכל הסטארט-אפים של ניידות אווירית יש את אותה בעיה, הוא אומר: "לא ברור איך הם פחות יקרים מהמסוקים", שהם מעבר לתקציב של הנוסע הממוצע.

מייסדי החברה. פיתחו מנגנון המייצר כוח רב בהשוואה למסוק רגיל | צילום: Lilium

בגלל שליליום שואפת גם להפעיל את שירות התחבורה שלה, ולא רק למכור את המטוס לאחרים - הדבר יגדיל באופן משמעותי את כמות ההון הנדרשת להקמת החברה וזה עלול לייצר עיכובים בהגעת הרווחים, אומר ארני ארווי מחברת הייעוץ AirInsight. לדברי ארווי, ליליום תצטרך לגייס כחצי מיליארד דולר כדי לקבל הסמכה לייצור הצי שלה, וללא שוק פתוח שמתעניין ברכישת המטוסים - יהיה קשה יותר לקבל מימון עבור כך. פיתוח רשת של מנחתים ומסופים עבור שירות התחבורה שלה יעלה אפילו יותר.

"אם אתה מתכוון לבנות ולהפעיל את המטוסים בעצמך, זו אסטרטגיה בסיכון גבוה", אומר ארווי.

בשלב זה ליליום גייסה כספים ממערך של משקיעים טכנולוגיים, כולל חברת Tencent ו-Atomico השקעות.

ליליום כבר ערכה ניסוי טיסה לגירסה הדו-מושבית שלה שהוצגה ב-2017, גרסה אשר אימתה את יכולתה של החברה לעבור מהמראה אנכית לטיסה קדימה. השלב הבא, אומר גרבר, הוא שליליום תבנה גרסה סופית של המטוס. זאת במקביל לבדיקות טיסה נוספות שבודקות את בטיחות הייצור.

החברה גם עובדת על מערכות שליטה אוטונומיות עבור המטוס, אך גרבר אומר כי המודל העסקי שלה אינו תלוי בטיסה ללא טייס.

רופאים הכי טובים 2019
מקבוצת
אודות   |   צור קשר   |   הזמנת מנוי   |   שירות לקוחות מנויים   |   תנאי שימוש   |   פרסום בפורבס
Website created by   Cyberserve
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות ואינה מחזירה כתבי יד ותמונות  |  כל הזכויות שמורות לפורבס ישראל / FI Media