הרופאים 2019
   
י"ז בכסלו ה'תש"פ   |   15 בדצמבר 2019   |   יום ראשון
לייף סטייל רכב טכנולוגיה נדל בארץ עולם פיננסי
עשו מנוי
למגזין פורבס
ועכשיו – במבצע היכרות
מיוחד למנויים חדשים
נעים להכיר: עושה העסקאות הטוב ביותר בוול סטריט
08/12/2019 | אנטואן גרה
"מילת המפתח היא ריליישנשיפ"
08/12/2019 | נועה אורון, ניו יורק
צעצוע של סיפור: המנהל המבריק מאחורי הצלחת ענקית הצעצועים הסברו
09/12/2019 | מאט פרז
  בארץ  < ראשי

"אני אף פעם לא מוותר, אני עקשן"

כשהיה בן שבע מצא רני צים קופסת לגו באשפה, הוא שטף אותו, והחל לבנות – ומאז הוא לא מפסיק במלאכת הבנייה • גם היום כשהוא חולש על אימפריה עסקית שכוללת ייזום, בנייה וניהול של מרכזי קניות ברחבי הארץ, השקעות בנכסים מניבים בארה"ב, הוא לא נח לרגע
27/11/2019 | BrandVoice

רני צים ער כבר מארבע בבוקר. כשמגיעים לצילומים בביתו בשעה 7:30, עבורו זה כבר אמצע היום. כבכל יום מקפיד צים לצאת לריצת בוקר ונדמה שאף פעם הוא לא מפסיק לרוץ. בחודש מרץ הקרוב הוא גם ישתתף במרתון ברצלונה, אליו הוא מתכונן.

כשהוא יושב על שפת הבריכה בחצר ביתו שבכפר מעש, הוא יכול להביט בפרויקט הנדל"ן הגדול שלו שנבנה ממש מעבר לגדר. יזם הנדל"ן רכש לאחרונה את המרכז המסחרי המתוכנן לקום שם, "לב גני תקווה", מצמח המרמן, מאשדר ומקבוצת אשטרום תמורת 175 מיליון שקל.


רני צים. כל יום מתחיל ב-4 בבוקר. צילום: שלומי יוסף

הבחירה בבקעת אונו לא היתה מקרית. צים מכיר מקרוב את המחסור במרכזי קניות ובילוי בסביבה. "הדי.אן.איי שלנו הוא להתפתח במגזר הערבי ובפריפריה - זאת האסטרטגיה שלנו. אבל מפעם לפעם אנחנו בוחנים עסקאות עם פוטנציאל גבוה במקומות אחרים", הוא אומר. "בגני תקווה זיהינו שכונה חדשה, עם 6,000 יחידות דיור, בתי ספר, גני ילדים ודיור מוגן - כולם צמודים למתחם. מעל המתחם עצמו קיימות 250 דירות, בשלבים שונים של אכלוס.

מאחורי הקניון יש פארק ענק שבו שבילים שמוליכים ישר לקניון. זה נכס שנמצא במיקום מצוין, מוקף באוכלוסייה במצב סוציו־אקונומי מצוין. וחוץ מזה, שאין שום דבר אחר בסביבה. אני גר לא רחוק ואת הקניות שלנו אנחנו עושים בפתח תקווה. אין שום מסחר איכותי קרוב".

"יש נדל"ן, אין שחקנים"

צים, 44, הוא אדם מופנם. האריה, שמקועקע על רגלו מסמל בעיניו את העובדה שהוא לא מפחד מקשיים. "בדרך כלל, כשקשה לאנשים - הם מתייאשים", אומר צים, "אני לא מוותר. אני עקשן".

את הקריירה החל בעולם הקמעונאות. הוא היה בעלים של מינימרקט בפתח תקווה. אשתו לילך, שמלווה אותו כבר 25 שנה, מגיל 17, דחפה אותו לשדרג את המינימרקט השכונתי לסופרמרקט, ויחד עם אחיו הגדול עדי, הם הקימו את רשת מחסני כמעט חינם.

הרשת התרחבה, והאחים צים בנו עוד ועוד סניפים, בעיקר בפריפריה. "אמרו לי שיש מכרז על בית קולנוע ישן בבית שאן, שרוצים להסב אותו לסופרמרקט. במכרז השתתפו שופרסל וקו־אופ הריבוע הכחול, אבל מהר מאוד הבנתי שיש כאן משהו מעוות. אוכלוסייה בעלת הכנסה נמוכה, משלמת מחירים כל כך יקרים כי אין תחרות. אם עוף לשבת במרכז היה עולה 15־16 שקל לקילו, בבית שאן ובטבריה הוא היה עולה 20 שקל לקילו. למה? כי אין תחרות. מתנתקים מהאוכלוסייה ורוצים להרוויח כמה שיותר", מסביר צים.

הוא הבין שאם הצורך של הרשת היא תחרות גבוהה, כנראה שזהו הצורך גם של רשתות אחרות. זה בדיוק מה שגרם לו ללבוש את הכובע של היזם, לאחר שהנפיק את מחסני כמעט חינם ובהמשך נפרד מהשותפות עם אחיו ומכר את הרשת ליינות ביתן ב-053 מיליון שקל לפני דיבידנדים.

הוא תכנן לפתוח מרכזי קניות, למקם את הסופרמרקט כעוגן מרכזי ולצידו למקם רשתות פארם, בתי קפה, מסעדות, חדרי כושר, סניפי דואר ועוד.
"רציתי להרחיב את החזון", הוא מסביר. "לא היה עוד מוצר כזה בפריפריה. סופר של 2,000 מ"ר, עם 4,000 מ"ר חניה".


פרויקט אורבן לייף גני תקווה. הדמיה

לדבריו, ערי המרכז מלאות בקניונים. הוא שואל מדוע שבפריפריה לא יעבדו מרכזי קניות? "אנשים שם לא אוכלים? לא שותים? לא קונים חולצה? ב־2011 הקמתי ארבעה מרכזי קניות. משימה מטורפת, אך עמדנו בה בהצלחה".

הרחבת החזון הזו גרמה לצים להקים את "רני צים מרכזי קניות". הקבוצה מקימה, מנהלת, רוכשת, יוזמת ומשביחה קרקעות בישראל, בעיקר באמצעות מרחבים מסחריים אורבניים. בשנים האחרונות מנהלת הקבוצה מרכזי קניות בערד, נתיבות, בית שאן, מעלות, אום אל פחם וירכא.

לחשוב כמותם

אחד היעדים בהם מתמקדת הפעילות של צים הוא המגזר הערבי. "מאוד הצלחנו שם. כשאתה נכנס למגזר אתה צריך לדבר בשפה, במנטליות, להכיר את החגים. לחשוב כמו שהם חושבים", הוא מסביר.

"היום המגזר הערבי הוא 22% מהאוכלוסייה של מדינת ישראל. מעל 2 מיליון תושבים שאין להם מענה. אין להם מרכזי קניות ליד הבית. אין להם מסחר איכותי ליד הבית. כל הכסף הזה של המגזר הולך למקום אחר", מוסיף צים.

השיתוף עם המגזר הערבי הגיע בעקבות מיזוג עם חברת הנדל"ן "רקע", בבעלות יואב קפלן, שמכהן היום כמשנה למנכ"ל בצים מרכזי קניות ומנכ"ל קבוצת רקע. החברה, בשיתוף מידאס, מחזיקה במרכזי הקניות המשגשגים באום אל פאחם ובירכא, ששיעורי התפוסה בהם עומדים על 100%. "הפעילות במגזר הערבי היא מנוע צמיחה משמעותי לחברה שלנו, ואנחנו רואים בה פוטנציאל משמעותי לפיתוח עסקי, ליצירת ערך וליתרון יחסי", אומר צים. "קפלן מכיר היטב את הפעילות בערים אלו, וממשיך להוביל את פעילותה של רני צים מרכזי קניות ורקע במגזר זה".

כעת מקדמים בחברה פרויקטים נוספים במגזר, בין היתר בטירה, בטייבה, בדליית אל כרמל, באום אל פאחם ובטמרה. גודל הפרויקטים הממוצע עומד על 5,000־9,000 מ"ר, וחלקה של החברה במיזמים נע בין 50% ל־100%. המרכז החדש בטירה, שצפוי להיפתח ב־2021, נבנה על 11,000 מ"ר, עם 5,000 מ"ר של שטחי מסחר ומגרש חניה. עלות ההקמה עומדת על כ־30 מיליון שקל, ורני צים מרכזי קניות מחזיקה 75% מהפרויקט.

"אנחנו נמצאים כיום בתנופת התפתחות והרחבת פעילות במגזר הערבי", מתגאה צים. "בשנה שעברה השקנו בהצלחה רבה ובתפוסה של קרוב ל־100% את המרכזים המסחריים בירכא ואום אל פאחם, אנו מקדמים כיום תכנון של שבעה פרויקטים נוספים במגזר הערבי".

ההצלחה הזו איננה מובנת מאליה. צים מדגיש כי קיימים חסמי הכניסה משמעותיים. לדבריו, במגזר הערבי נוהגים להוריש את הקרקעות לדור הבא, שכולל לעיתים מספר רב של יורשים, ואם מעוניינים לרכוש קרקע יש צורך "לנקות" אותה מבעלויות אחרות עליה. "רק בשביל זה שלחנו אנשים ללונדון, שיחתימו סטודנטים שרשומים כבעלים על קרקע שרכשנו, כדי שיצהירו שאין להם בעיה שנעשה בה שימוש".

שלושה מעגלים

בימים אלה יוצא לדרך אחד מהפרויקטים המסחריים השאפתניים ביותר שנבנו בכפר סבא בשנים האחרונות: מרכז מסחרי בסמוך לכביש - 15 אלף מ"ר של שטחי מסחר, פנאי ובילוי, עם תוכניות להתרחב ל־40 אלף מ"ר נוספים שישמשו למשרדים. "צים אורבן לייף" עתיד להפוך ליהלום הנוצץ ביותר בכתרה של חברת הנדל"ן המתרחבת במהירות.

"זה מגה פרויקט ומבחינתנו יש לו פוטנציאל אדיר", אומר צים. "את עבודות ההקמה נתחיל בטווח הזמן המיידי, תוך שאנחנו מקדמים במקביל היתר שיאפשר לנו לשלב בפרויקט קמפוס משרדים, משולב בצורה אורגנית בשטחי המסחר, הבילוי והפנאי. אנחנו צופים שהפרויקט, שנהנה מנגישות רבה, עירונית ובין־עירונית, ישמש מוקד משיכה לכל תושבי האזור, ויהפוך לאחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של 'רני צים מרכזי קניות' בשנים הקרובות".


אינפוגרפיקה: פורבס ישראל

הפרויקט בכפר סבא מכניס את צים מרכזי קניות, לראשונה, למרכז הארץ, לאחד האזורים המשגשגים בישראל מבחינת מגורים, מסחר, בילוי ותעסוקה. עוגן הפרויקט הוא הסכם שכירות עם חברת אושר עד, על שטח בהיקף של 5,400 מ"ר, שיאפשר למרכז להתפתח לכיוונים איכותיים ומגוונים. צים אורבן לייף צפוי להיפתח לציבור במהלך 2022.

"אם הייתי קונה קניון אחד במרכז לפני עשר שנים, אז כנראה הייתי נשאר רק עם קניון אחד עד היום. אבל כל תפיסת העולם שלי היתה שמדינת ישראל מחולקת לשלושה מעגלים: יש את מדינת תל אביב, יש את חדרה־גדרה ויש את הפריפריה. אני בחרתי ללכת לפריפריה, איפה שאין תחרות. אמרתי לעצמי, נמלא שם את המשבצת, נתחזק ונבוא למרכז יותר חזקים, גם פיננסית", מסביר צים את המהלך ואומר "אנחנו ממשיכים לחפש פרויקטים בפריפריה, ובמקביל אנחנו מפתחים בצורה מטורפת את התחום של מרכזי הקניות במגזר הערבי, ובודקים גם הזדמנויות במרכז הארץ".

ב־2017 הנפיק צים 25% מ"צים מרכזי קניות" בבורסה. זה לא היה עיתוי מוצלח. באותה התקופה קרסו רשתות אופנה בישראל ואנליסטים חשבו שכל ענף מרכזי הקניות הולך להתרסק. התוכניות הראשונות היו להנפיק את הקבוצה ב־300 מיליון שקל, בסופו של דבר היא הונפקה ב־230 מיליון. היום, לאחר שנה וחצי בשוק, החברה נסחרת ב־330 מיליון שקל והיא רק בתחילת דרכה. "אני חושב שבזה הוכחתי שהשווי שביקשתי היה ראוי ואפילו נמוך, אבל באנו בטיימינג לא טוב", אומר צים.

אתה לא חושש שהכניסה של אמזון לישראל תאיים על מרכזי הקניות?
"אמזון נכנסה לפני כחצי שנה לישראל וכרגע אין שום השפעה. ישראל היא לא ארה"ב. אין הצפה של מרכזי קניות בישראל והדומיננטיות של אמזון בארה"ב לא תהיה בישראל. גם אם המרכזים שלנו יהיו מושפעים, זה יהיה מאוד מינורי.

"גם כשמדברים על המגזר הערבי, צריך לזכור שיש שם בעיה של כתובות. אין כתובת מסודרות בהרבה מקומות וזה מקשה על שילוח המוצרים. לכן, הנגישות של המגזר הערבי למסחר באינטרנט היא מאוד מאוד בעייתית".

אל מעבר לים

המטרה הבאה של רני צים היא התרחבות לשוק הבינלאומי. הוא מבלה בשנים האחרונות חודשים רבים בארה"ב. בביקורים התכופים שם הוא לומד את תחום הנדל"ן המניב, את התחום הפיננסי ואת התנהגות השוק.

אחת התובנות החשובות שלו היא שקניונים הם עסק פחות רווחי ממרכזי קניות, אותם Power Centers הנמצאים על הכבישים הראשיים. "פאוור־סנטרס הם בעצם חנויות רחוב וחנויות רחוב תמיד יחיו", מסביר צים. "לקניונים יש הוצאות מאוד גבוהות על אבטחה, מיזוג. ויש בארה"ב גם קניונים ישנים שכבר לא עובדים. העתיד בעיניי הם הפאוור סנטרס. זה מוצר זול, זה תחליף לרחוב, עם עלויות זולות. בעלויות כאלה, גם אם העבודה יורדת אתה תדע להסתדר. זה מוצר יחסית זול שמתאים גם בתקופת שפע וגם בתקופה של מיתון".


מרכז קניות של צים בארצות הברית. צילום: באדיבות צים

לדבריו, איפה שיש פחד - יש הזדמנות. "אם היום הייתי בא לאמריקה וכל הקניונים עובדים והכל מצוין - אז אין לי שום יתרון על המתחרים. אבל אם אני נמצא בשוק כשאמזון נכנסת, ובזמן מרכזי קניות בארה"ב הפכה למילת גנאי - מי שלא מכיר את התחום אומר 'כל הענף הזה עומד לקרוס', אבל הוא טועה. העיסוק שלי שם הוא עיסוק נקודתי. אני עובר נכס נכס, בודק למה הוא לא עובד, ומהניסיון שלי, של מרכזי הקניות, יחד עם ההבנה של אמריקה, הקמתי בשנה וחצי האחרונות משרדים בפלורידה, רני צים USA. יש לי שם מנכ"ל וצוות ניהולי ומשם עושים השקעות בארה"ב. חלק מהמטרות שלי הן להגביר באופן משמעותי ב־2020־2021 את ההשקעות בחו"ל".

צים מאמין במסחר האמריקאי. הוא מאוד מאמין בעולם הישן של מרכזי קניות ושל מסחר, אך הוא חושב כי העולם הזה צריך לעבור שדרוג. הוא בטוח שהעולם הפיזי ינצח את העולם המקוון. "בעוד עשר שנים נראה הרבה חנויות פיזיות, עם אתר אינטרנט שיודע להוציא מוצרים מהסניפים, וכל זה יחד עם חוויה".

לאיזו חוויה אתה מתכוון?
"יש היום עולם שלם בתחום מרכזי הקניות שלא קיים באינטרנט. מישהו שרוצה להתאמן בחדר כושר ולהרגיש טוב, לא יכול לעשות את זה באינטרנט; מי שרוצה ללכת לבילוי עם האישה במסעדה, לא יוכל לעשות את זה באופן מקוון. חוגים, קורסים, שירותים, איך תתקן דרך האינטרנט את הטלפון שהתקלקל?.

"העולם מתחלף. לפני 20 שנה היו בתי הקולנוע פורחים. אבל אז, כשנכנסו שירותי ה־VOD, חשבו כולם 'למה ללכת לקולנוע כשאני יכול לראות סרט כפי שאני רוצה?'. הקניונים החלו לסגור את בתי הקולנוע שבשטחם. אבל בשנים האחרונות רואים דווקא שבתי הקולנוע מתחזקים, כי אדם הוא חיה חברתית. הוא רוצה לבלות, ליהנות. היום יש לך את כל מה שצריך בסלון ועם כל זה אנשים הולכים לקולנוע כי זה סוג של חוויה. אנשים רוצים לאסוף חוויות".

"זה ממש אני"

החוויות של צים לא נגמרות במרכזי קניות שאותם הוא בונה. תחת קבוצת אופיס דיפו שבבעלותו, נמצאות רשתות קמעונאות שונות - רשת אופיס דיפו ישראל, חנות אלקטרוניקה במתחם הדיוטי פרי, רשת חנויות אלקטרוניקה באילת, רשת חנויות גיימינג, זרוע יבוא של מוצרי אלקטרוניקה וגם זכיינות של המותג נספרסו. כל אלה מגלגלות מחזור בקצב של יותר מ־1.1 מיליארד שקל לפני מע"מ.

צים משתמש בהיכרות עם עסקי הדיוטי פרי ולאחרונה יזם משא ומתן של קבלת זכיינות להפעלת חנות של נספרסו בשדה התעופה.
"כל החנויות של נספרסו בישראל, ביוון, בלונדון ומדינות נוספות עובדות תחת נספרסו עצמה. בתחילת 2020 נתחיל בעבודות להקמת החנות שפועלת במודל ייחודי בעולם - הפעלה דרך זכיין בשיתוף עם הנציגות בישראל", מתגאה צים.

במקביל הקים צים חברה לאנרגיה סולרית. מעל הקניונים שלו מותקנות כיום מערכות פוטו־וולטאיות, שמספקות חשמל לקניון. כמו כן, מוכרת החברה את החשמל לרשתות. "במקביל אנחנו מתחילים לקחת פרויקטים מחוץ לחברה - שיתופי עפולה עם גופים כאלה ואחרים", מציין צים.

אתה עושה הרבה מאוד דברים. מהיכן התשוקה לפעול בכל כך הרבה חזיתות?
"בילדות לא היו לנו צעצועים בבית. יום אחד חבר של אחי זרק לפח האשפה שני ארגזים מלאים בלגו ישן ומלוכלך. אני ראיתי את זה וביקשתי מאחי שיביא לי את זה. הכנסתי את הלגו לתוך אמבטיה והתחלתי לנקות חלק חלק, כדי שיהיה לי מה להרכיב. ואז שפכתי את הכל על הרצפה בחדר שלי ובמשך יומיים לא הפסקתי לבנות: ילד בגובה של מטר, משאית, סירה. שנה אחרי זה הלכתי לתחרות של לגו וזכיתי במקום השני. כשאני מסתכל על זה היום אני אומר 'זה ממש אני, בגדול'. כי מה אני עושה היום? קונה חלקות, בניינים הרוסים, מסדר אותם, משפץ אותם, שם צמחייה, בונה מרכז חיים חדש בכל מקום - משנה את העולם. גם כמעט חינם זה היה אוסף של חנויות שנכשלו, שלקחנו סידרנו, שיפצנו והן חזרו לחיים.

"תמיד רציתי להיות משהו. כשהייתי ילד תמיד היה לי את הדחף להוכיח את עצמי - תראו אני שווה משהו. אני לא יודע מאיפה זה בא, אבל זה מלווה אותי עד היום - אני כל הזמן צריך להוכיח לעצמי, לעולם - רני שווה".

"יש לי גם קבוצה של אנשים תחתי, שבזכותם אני נמצא איפה שאני נמצא. יש לי מנהלים מאוד מוכשרים, שאני בקשר הדוק איתם, גם ברמה האישית וגם ברמה העסקית. מאוד חשוב לי שהם ירגישו טוב ולא רק התוצאה.
מה לאחל לך?
"בריאות, אהבה, כוח ושבעוד 10 שנים אהיה באותו ראיון ואגיד שיש לי מלא מרץ עם האישה שלי וארבעת הילדים שלי והצוות שלי".

רופאים הכי טובים 2019
מקבוצת
אודות   |   צור קשר   |   הזמנת מנוי   |   שירות לקוחות מנויים   |   תנאי שימוש   |   פרסום בפורבס
Website created by   Cyberserve
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות ואינה מחזירה כתבי יד ותמונות  |  כל הזכויות שמורות לפורבס ישראל / FI Media