י"ד בסיון ה'תשע"ט   |   17 ביוני 2019   |   יום שני
לייף סטייל רכב טכנולוגיה נדל בארץ עולם פיננסי
עשו מנוי
למגזין פורבס
ועכשיו – במבצע היכרות
מיוחד למנויים חדשים
הכירו את האישה הצעירה ביותר שטיילה בכל המדינות בעולם
10/06/2019 | לורה בגלי בלום
טעמים חדשים ומזון צמחוני: הרגלי התזונה של דור ה-Z נחשפים
14/06/2019 | מישלן מיינארד
לחלום בקטן: רכבי היוקרה שתוכלו להרשות לעצמכם
11/06/2019 | צ'אק טנרט
  לייף סטייל  < ראשי

משחק המחשב שגייס מאות מיליוני דולרים, אך נראה שיצירתו לא תושלם

מה קורה כשמעצב משחקים מגייס 300 מיליון דולר מהציבור ללא פיקוח? אם לשפוט לפי המקרה של כריס רוברטס והמשחק Star Citizen – זה נגמר בכישלון מהדהד • המשחק רחוק מקו הסיום ומממני ההמונים כנראה כבר לא יהנו מהיקום הווירטואלי שהמציא
12/06/2019 | מאט פרז ונתן ורדי

בואו נחזור בזמן לאוקטובר 2018, ולאלפיים חובבי משחקי המחשב שדחוקים במרכז לונג לאמנויות הבמה באוסטין, טקסס, כדי לזכות בהצצה ל-Star Citizen, משחק אונליין מרובה משתתפים שנוצר על ידי המעצב האגדי כריס רוברטס.

רוב האנשים כאן סייעו לשלם על הפיתוח של המשחק - בממוצע, 200 דולר לאדם, למרות שחלק מהתומכים שילמו אלפים. Star Citizen, סאגת מדע בדיוני אפית, היתה אמורה להגיע לסיומה ב-2014. אבל אחרי שבע שנות עבודה, אין לאף אחד מושג - כולל לרוברטס - מתי זה יסתיים. למרות האכזבה והעיכובים, ההמונים מריעים לרוברטס. הם שואגים כשהבריטי בן ה-50 מזנק לבמה ומסך ענק נדלק עם הגרסה האחרונה של המשחק.

רוברטס. "יש במשחק הרבה יותר פונקציות ותוכן מהרבה משחקים גמורים" | צילום: יח"צ

הדמו מתחיל בקטן: השחקן, שמתבונן מבעד לעיניה של דמות במשחק, מתעורר באזור המגורים שלו, קם ומכין לעצמו קפה. מחיאות הכפיים מתחלפות במהירות בצחוק סוער. "יש ימים, שהייתי רוצה לומר 'לא תראו כלום עד שזה יהיה יפהייפה'", אומר רוברטס מאוחר יותר, בסטודיו שלו בלוס אנג'לס. "הרבה פעמים אנחנו מציגים דברים ופשוט אומרים, 'וואו, זה ממש לא גמור'".

מה שבאמת לא גמור זה המשחק. החברה שרוברטס הוא השותף המייסד שלה, Cloud Imperium Games, גייסה 288 מיליון דולר במטרה להקים לחיים את משחק המחשב, ביחד עם משחק פעולה לשחקן יחיד, אופליין, בשם Squadron 42. יותר ממיליון מעריצים תרמו 242 מיליון דולר מהסכום הזה וקנו חלליות וירטואליות כחלק מהמשחק או פשוט נתנו כסף אונליין. למעט מטבעות קריפטו, זה הופך את Star Citizen לפרויקט מימון ההמונים הגדול ביותר אי פעם - במרחק רב מהמתחרים.

גרסאות ראשוניות שניתן לשחק בהן משמשות כדי לעורר תקווה ולהראות לעולם שהמשחק בעבודה. זאת לא הונאה - רוברטס באמת עובד על המשחק - אבל זה חוסר יכולת וניהול קלוקל ברמה גלקטית. הבזבוז המשווע מתודלק בכסף הקל שגויס במימון ההמונים, מערב פרוע נטול רגולציה וכללים. אנשי הקריאייטיב שולטים פה, ולא סופרי מטבעות תאבי בצע או אנשי חליפות אוכפי דד-ליינים.

רוק-סטאר מזדקן

אם אתם לא בעניין של משחקי מחשב, כנראה שמעולם לא שמעתם על רוברטס. אבל בעולם של קונסולות ושלטים, הוא קית' ריצ'רדס: רוק-סטאר מזדקן שעדיין יכול לגרום למעריצים שלו להוציא עליו כסף. רוברטס זכה לתהילה בתחילת שנות ה-90, עם הלהיט Wing Commander, סדרת לחימה בחלל בכיכובם של כוכבים הוליוודיים כמו מארק האמיל ומלקולם מקדאוול, שהכניסה מעל 400 מיליון דולר. אחרי ההצלחה הראשונית הזאת הוא הקים סטודיו עצמאי, Digital Anvil, כשמיקרוסופט מממנים אותו. שם הוא בילה את שנותיו בעבודה על Freelancer, היורש הרוחני של Wing Commander, שבסופו של דבר יצא לאור שנים אחרי המועד המתוכנן, ולא היה רב המכר המיוחל.

רוברטס פלירטט גם עם הוליווד, והשקיע עשרות מיליוני דולרים בגרסה הקולנועית שלWing Commander, שאותה ביים בעצמו - כישלון מסחרי שזכה גם לביקורות איומות.
כתבי פורבס דיברו עם 20 אנשים שעבדו ב-Cloud Imperium. רבים מהם מתארים את רוברטס כמנהל שתלטני וקטנוני, שכושל בהקצאת משאבים. הם מתארים את סביבת העבודה ככאוטית. "כשהכסף זרם פנימה, צפו כמה מההרגלים הרעים הישנים של רוברטס - הוא לא מאוד מרוכז", אומר מארק דיי, מפיק ב-Wing Commander IV.

"הרבה פעמים אנחנו מציגים דברים ופשוט אומרים, 'וואו, זה ממש לא גמור'" | צילום: יח"צ

אבל מה שרוברטס עושה נראה מטורף. Star Citizen נועד להיות המשחק היקר ביותר בהיסטוריה - וייתכן שהוא לעולם לא יושלם. כדי להמשיך לממן את 537 העובדים בחמשת המשרדים שלCloud Imperium, רוברטס צריך לגייס עוד ועוד הון, מכיוון שהוא כל הזמן שורף מזומנים.

עד לנקודה מסוימת, רוברטס שמר על שקיפות בנוגע לשימוש בכסף. אבל הוא לא מוכן לחשוף כמה הוא והבכירים הנוספים בחברה מרוויחים מהפרויקט. "אין פה שאלה, Star Citizen זה שיגעון", אומר ג'סי של, מפתח משחקים בכיר ופרופסור באוניברסיטת קרנגי מלון בפיטסבורג, שבפנסילבניה. "הדבר הזה חריג בחמישה ממדים... נדיר מאוד לראות פיתוח של משחק שנמשך שבע שנים. זה לא עובד ככה. זה לא נורמלי בכלל".

135 חלליות

בסתיו 2012 עלה כריס רוברטס על במה אחרת באוסטין, טקסס, והצהיר: "אני חוזר". עם וידאו חלקלק שהציג ספינות חלל מעופפות ודמו קצר של המשחק, רוברטס הכריז על פרויקט מימון ההמונים הראשון שלו, שגייס בקלות 6.2 מיליון דולר. זה לא נשמע הרבה בעולם שבו תקציבים למשחקים איכותיים מגיעים בקלות לעשרות מיליונים, אבל רוברטס יצר את הרושם שזה יספיק לו. אחרי הכל, הם נמצאים כבר "12 חודשים בהפקה" של Star Citizen.

רוברטס, שגדל במנצ'סטר היה מתכנת מוכשר עם אמביציה עצומה. אחרי הצלחת Wing Commander, רוברטס יצר משחק נוסף, Strike Commander, שנודע ככאב ראש הפקתי, ושם התפתח לו מוניטין כבוס מעיק. אבל הוא עדיין היה נער הזהב של הגיימינג.
גיוס ההמונים הראשון ב-2012 היה מוצלח, אבל אז התברר ש-6.2 מיליון דולר לא יספיקו להזין את האמביציה של רוברטס. אבל רוברטס וסנדי גרדינר, מנהלת השיווק ואשתו של רוברטס מצאו דרך גאונית להמשיך ולגייס הון: הם ימכרו מאות אלפי ספינות חלל וירטואליות.

ל-Star Citizen יש ספינות חלל עצומות וספינות קטנטנות, ספינות חקר וספינות משא, ספינות דלק וספינות כרייה, ספינות קרב כבדות, ספינות קרב קלות ובינוניות, ספינות חמקן ועוד ועוד. לפי הספירה של פורבס, החברה מכרה 135 דגמים שונים של חלליות, במחיר ממוצע של 3,000 דולר לאחת. 87 מהספינות האלו הושלמו עד למצב ששחקנים יכולים להטיס אותן בגרסאות הראשוניות, מלאות הבאגים, של Star Citizen. שאר 48 הספינות הן בעיקר דימויים מפוארים.

ל-Star Citizen יש ספינות חלל עצומות וספינות קטנטנות | צילום: יח"צ

כדי לזרז את גיוס הכספים של גרדינר, רוברטס הכניס משקיע חיצוני גדול בפעם הראשונה בסתיו האחרון. Cloud Imperium קיבלה 46 מיליון דולר מקלייב קאלדר, המיליארדר הדרום אפריקאי שעומד מאחורי Jive Records, ובנו קית'. הסכום נועד עבור שיווק נוסף.
ב-Cloud Imperium יצרו גרסאות חדשות של הספינות שכבר מכרו, ואפשרו לשחקנים לסחור בספינות הישנות - כדי לסייע להם לרכוש חדשות. החברה גם המציאה את המונח "אג"ח מלחמה", שמאפשר למכור ספינות בהנחה, אם משתמשים בכסף מזומן חדש כדי לרכוש אותן. שחקנים מגיעים למעמד מועדון העלית אם הם מוציאים אלף דולר (High Admiral) או עשרת אלפים דולר (Wing Commander). שחקנים בסטטוס גבוה יכולים לקבל בונוסים, כמו "אקדח לייזר ארק-לייט במהדורת מנהלים", או בקבוק דיגיטלי של ויסקי חלל.

זה אולי נשמע מטופש, אבל לסיפור הזה יש קורבנות אמיתיים. קן לורד הוא חוקר מידע בן 39 מאזור דנוור, שסובל מטרשת עורקים שמחמירה. לורד תמך ב-Star Citizen לראשונה ב-2013, ובסך הכל הוציא 4,500 דולר על רכישת ספינות חלל. בשנה שעברה הוא תבע את Cloud Imperium בבקשה לקבל החזר - וכשל. "אתה לוקח דבר רע, כמו לבזבז יותר מדי כסף על משחקי וידאו, והופך אותו למועדון חברתי נחשק - כפיים למחלקת השיווק שלהם", הוא אומר (באופן תמוה לגמרי, לורד - שטוען שמתקשה לשלוט בדחפים שלו - רכש ספינות נוספות אחרי כשלון התביעה שלו).

"זה לא תפקידי לדבר על הדברים שאנשים בוחרים להוציא עליהם כסף", אומרת גרדינר.
עובדים לשעבר ב-Cloud Imperium אומרים שרוברטס היה מעורב בפרטים הקטנים ביותר, תוך שהוא דוחף השקעות עצומות ומורכבות בתחומים שלא מצדיקים את המאמץ. בנקודה מסוימת, אחד המנהדסים הגרפיים הבכירים קיבל הוראה להשקיע חודשים בניסיון ליצור גרסה מושלמת של מגני ספינות החלל - ולגייס עוד כסף.

לפני שדייויד ג'ניסון התפטר מתפקידו כאמן הדמויות הראשי של Cloud Imperium, הוא כתב מכתב למשאבי אנוש - מכתב שדלף לאינטרנט - וניסה להסביר למה הוא השלים רק חמש דמויות ב-17 חודשים. בעיה אחת, אומר ג'ניסון, היא שרוברטס כל הזמן ביטל את האישורים שכבר נתן לדמויות שעליהן עבד. "כל ההחלטות בפס הייצור של הדמויות התקבלו על ידי רוברטס", כתב ג'ניסון. "היה ברור שזה דפוס שחוזר על עצמו ברחבי החברה כולה - כריס רוברטס מכתיב הכל".

דובר מטעם החברה הגיב: "כתוב 'כריס רוברטס' על האריזה, אז הציפייה הטבעית היא שהוא יהיה מעורב בקבלת ההחלטות".

נדמה שרוברט מאוד מפוקס על ההיבטים הקולנועיים של המשחק שלו | צילום: יח"צ

כמו בעבר, נדמה שרוברט מאוד מפוקס על ההיבטים הקולנועיים של המשחק שלו. Cloud Imperium שכרה את צוות השחקנים הגדול - וכנראה גם היקר - ביותר בסטנדרטים של גיימינג היום, ביניהם גארי אולדמן, מארק האמיל, ג'יליאן אנדרסן ושחקנים בולטים נוספים, והטיסה אותם ללונדון. רוברטס ביים אותם באופן אישי לקראת Squadron 42 בסטודיו שבנה השחקן אנדי סרקיס. גם גרדינר הצטרפה לצוות.

בנקודה מסוימת, רוברטס קבע תאריך פרסום ל-Squadron 42, ב-2015, וגרסה מסחרית מלאה שלStar Citizen ב-2016. רוברטס אומר עכשיו שגרסת בטא של Squadron תצא ב-2020, והוא כבר הפסיק לנחש מתי Star יהפוך למציאות.

"הם שיקרו לנו"

ועדת הסחר הפדרלית בארה"ב קיבלה 129 תלונות צרכנים בנוגע ל-Cloud Imperium, עם בקשות להחזרים בגובה 24 אלף דולר, לפי מידע שנחשף בהתאם לחוק חופש המידע. "המשחק שהבטיחו לנו בקושי עובד. הביצועים איומים והוא עדיין בשלב אלפא", התלונן תושב פלורידה שטען שהוציא אלף דולר בשנה שעברה. "אני רוצה לצאת מכל הסיפור הזה. הם שיקרו לנו".

ב-Cloud Imperium אומרים שמדיניות ההחזרים למעריצים שמבקשים לבטל את העסקה בתוך שלושים יום היא הוגנת, ומוסיפים שהם שקופים לגמרי לגבי תהליך פיתוח המשחק. "Star Citizen הוא משחק שאפשר לשחק בו", מתעקש רוברטס. "יש בו הרבה יותר פונקציות ותוכן מהרבה משחקים גמורים". הוא מוסיף שלאחרונה 40 אלף איש שיחקו במשחק אונליין, בשבוע האחרון, ושהביקורת על תהליך הפיתוח של החברה שלו מתודלקת על ידי טרולים שחיים ברשת. יש הרבה יותר מאמינים ממבקרים. "יש לי אמונה מלאה", אומר דן פולסן, תומך של המשחק מ-2016, "שאם יש איזה שהוא עיכוב, זה מסיבה טובה. זה בגלל שהם רוצים שהפרויקט יהיה טוב יותר".

בשנה שעברה פרסמה Cloud Imperium את הדוחות הכספיים שלה, בהם נחשף שההוצאה הגדולה ביותר היא על השכר השנתי של העובדים, שמגיע ל-30 מיליון דולר. אבל המסמכים לא חושפים כמה רוברטס וגרדינר קיבלו לאורך השנים. בספטמבר 2018, הקרן המשפחתית של רוברטס, שגרדינר היא אחת מנאמניה, רכשה בית בלוס אנג'לס תמורת 4.7 מיליון דולר. לפני כן, רוברטס שכר את מקום המגורים שלו. רוברטס אומר שהוא מכר את הבית שלו בהוליווד ב-2007 כי רצה לגור קרוב יותר לאוקיינוס. אחר כך שכר בית במשך עשור כי לא היה בטוח שהוא רוצה להישאר בלוס אנג'לס בטווח הארוך.

"הייתי אדם די מצליח לפני שייסדתי את החברה", אומר רוברטס, ומוסיף שהוא היה שותף ב-Origin, שנרכשה על ידי EA ב-1992 תמורת 37 מיליון דולר, ושהוא קיבל סכום רציני כש-Digital Anvil נרכשה על ידי מיקרוסופט. רוברטס אומר שהוא לא ממלא את הכיסים האישיים שלו בכספים של Cloud Imperium, ושגיוס הכספים של החברה הוא מוסרי. רוברטס אומר שהוא מקבל משכורת שוות ערך לכל סמנכ"ל בתעשיית הגיימינג.

"אני יודע שכולם חושבים שפשוט יש לנו 200 מיליון דולר בבנק ואנחנו שוחים בזה כמו סקרוג' מק'דאק או משהו", הוא אומר, ומציין ששחקנים רבים מתייחסים ל-Star Citizen כמו אל תחביב, כמו לגולף. "כל מה שאני יודע זה שכשאנשים באים אלי, אני אומר, 'תראו, אתם לא צריכים להשקיע במשחק הזה יותר מ-45 דולר'".

רופאים הכי טובים 2019
מקבוצת
אודות   |   צור קשר   |   הזמנת מנוי   |   שירות לקוחות מנויים   |   תנאי שימוש   |   פרסום בפורבס
Website created by   Cyberserve
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות ואינה מחזירה כתבי יד ותמונות  |  כל הזכויות שמורות לפורבס ישראל / FI Media