כ"ח בכסלו ה'תשע"ח   |   16 בדצמבר 2017   |   שבת
לייף סטייל רכב טכנולוגיה נדל בארץ עולם פיננסי
עשו מנוי
למגזין פורבס
ועכשיו – במבצע היכרות
מיוחד למנויים חדשים
שוברים את הרשת: כוכבי היוטיוב המרוויחים ביותר בשנת 2017
13/12/2017 | מדליין ברג
נא להתנהג בהתאם: מה עומד מאחורי האמירות המסוכנות של עורכי הדין?
10/12/2017 | מערכת פורבס
כסף בגיל הזהב: באילו מדינות יש הכי הרבה עובדים בני למעלה מ-65?
10/12/2017 | ניל מק'קארת'י
  לייף סטייל  < ראשי

"זה שם למות עליו": הקרב החם בהוליווד על זיכיון סדרת ג'יימס בונד

הקולנוע ההוליוודי נקלע למעין מערבולת מיחזור בשנים האחרונות, כשרוב ההצלחות הגדולות בקופות מגיעות מהפקות המשך/חידוש של סרטי ענק וותיקים. סרטי ג'יימס בונד, בין הזיכיונות הבודדים שטרם נרכשו, שווים במציאות הזו יותר מתמיד, ובין המתמודדים יש הפתעות
19/09/2017 | סקוט מנדלסון

ובכן, זה מעניין. ה- Hollywood Reporterדיווח השבוע שאמזון ואפל הצטרפו גם הן לחגיגה, וגם הן תתמודדנה על רכישת זכויות ההפצה של הסרט הבא בסדרת ג'יימס בונד מידי אולפני MGM ו-EON המפיקים את הסדרה. חוזה ההפצה הנוכחי, עם סוני, הסתיים בסרט Spectre, וכעת מספר אולפנים גדולים מנסים להבטיח לעצמם את הזכויות על סרטו החמישי, וכנראה האחרון, של דניאל קרייג בתור הסוכן 007. ידענו כבר שאולפני Warner Bros./Time Warner Inc., Universal/Comcast Corp., פוקס המאה ה-20 ואולפני Annapurna של מייגן אליסון כולם יתמודדו במאבק, וכעת נודע לנו לראשונה שמי שנחשבות ל-"משבשות" של התעשייה נכנסות גם הן אל המכירה הפומבית המהוללת הזו. הסיבה לכך שאולפנים רבים כל כך מעוניינים בזיכיון לסדרה שהכספים שהיא הניבה לסוני לא היו גבוהים במיוחד, אפילו למרות הצלחה ענקית שלה בקופות (בעקבות אופי העסקה, שחייבה את סוני להזרים חצי מהתקציב אך לקבל רק 25% מהרווחים): זהו הזיכיון האחרון בעיר הסרטים שעוד לא נתפס.

לפני שנתיים כתבתי שאני חושש שמשחקי הרעב יהיה הזיכיון הקולנועי החדש האחרון לעשות ליקוי מאורות בקופות. עכשיו, זה לא שאני אומר שזיכיונות בסדר גודל קטן יותר, כמו John Wick ו-50 גוונים של אפור, לא משכו אליהם הכנסות גבוהות יחסית, אבל זיכיונות הקולנוע הגדולים החדשים של השנים האחרונות (Warcraft, Valerian, The Dark Tower וכו') גמגמו כולם, בעוד שהקהל התענג דווקא מהיקומים הקולנועיים המבוססים על חוברות הקומיקס המכובדות (MCU, סרטי DC והיקום של X-Man, מבית פוקס) ומשובם של זיכיונות אהודים ותיקים, כמו פארק היורה ומלחמת הכוכבים. בעולם שבו זה באמת קשה באופן יוצא דופן להוציא זיכיונות חדשים שוברי קופות, ושכל דבר שחוצה בו רמת תקצוב מסוימת ולא מבוסס על קומיקס צריך להתמודד בקרב מפרך, זיכיון ה-007 הוא לא רק בעל ערך גבוה במיוחד גם לפורטפוליו וגם לתדמית התקשורתית של האולפנים, אלא שהוא גם השחקן הגדול האחרון על המגרש שעדיין אין לו בית.

דניאל קרייג כ-007 | צילום מסך: יוטיוב

אולפני וולט דיסני הם המלך/מלכה הנוכחיים של משחק הזיכיונות שמצריכים תקציב גדול, הודות לגרסאות הכיסוי עם שחקנים בשר ודם לקלאסיקות האנימציה שלהם, בזכות היצירות המונפשות שהם מציעים לקהל הצופים כיום ובעקבות הרכישות הממולחות של Marvel ב-2009 ו-Lucasfilm ב-2012. אולפני Warner Bros./Time Warner Inc. מחזיקים בדמויות של די.סי קומיקס, את הזכויות על יצירותיה של ג'יי קיי רולינג ואת סרטי המותג לגו, נוסף לזכויות על סרטיו של ג'יי.אר.אר מרטין והמטריקס, למקרה שהם יחליטו להפיח רוח חיים מחודשת במותג כלשהו. אולפני Universal/Comcast Corp. מחזיקים במותגים Illumination, Blumhouse ושורה של סרטים כמו עולם היורה וסרטי מהיר ועצבני. לסוני יש את ספיידרמן ול-Paramount יש את ה-Transformers ואת משימה בלתי אפשרית. לפוקס יש כאמור את היקום של אקס-מן ולאולפני Lionsgate יש רצף טוב במיוחד עם סרטי דמדומים ומשחקי הרעב, למרות שאני באופן אישי מקווה שיהיה להם את האומץ לתת לנכסים הללו למות מוות טבעי. מבין הזיכיונות הגדולים המשודרים כעת שעדיין יש להם דלק בטנק, 007 הוא היחיד שמוצע למכירה.

אנחנו עוד נראה כיצד המהלך הזה יתנהל. אפל בהחלט יכולה לנסות לרכוש/לקבל רישיון על הנכס ישר מ-MGM, שצפויה לאפשר ל-"מנצח" בתחרות עליו להרחיב את הסדרה מעבר לסרטים הרגילים ולמשחק מחשב מזדמן (למשל באמצעות סדרת טלוויזיה המבוססת על 007). כמובן, שניתן לטעון שכסף יישאר גדול על השולחן אם הזיכיון לא יתרחב מעבר לתעשיית הסרטים, או מנגד, שסרטי ג'יימס בונד הם עדיין בגדר 'אירוע' דווקא בגלל שהם קיימים רק באולמות הקולנוע פעם בכמה שנים. היפותטית, אני לא בטוח איך ליצור עוד חריץ בדמותו של ג'יימס בונד ג'וניור יגרום לסרטי 007 להרגיש יותר כמו 'אירועים', ונראה שהמפיקים מאולפני Eon, ברברה ברוסילי ומייקל ג'. וילסון, מסכימים איתי. אבל לא חשוב, יש הרבה מאוד דרכים שבהן העסק יוכל להתנהל, ונכון לעכשיו זה עדיין נראה כאילו Warner Bros. ו-Sony הם המועמדים המובילים, אלא אם "המשבשים" ישבשו כהלכה.

אין ספק שחלק גדול מהעניין שאמזון ואפל מגלות בזיכיון נובע מסנסציה בסגנון "זה כי אנחנו יכולות": מדובר בחטיפת אחד הזיכיונות הכי מזוהים עם הקולנוע הרחק מידיהם של אולפני הסרטים הקונבנציונאליים. אבל אם אמזון ונטפליקס ודומותיהן מנסות לבדל את עצמן מהאולפנים, אני לא בטוח שלרדוף אחרי אחד מזיכיונות הסרטים הגדולים (והנוסחתיים) ביותר בתעשייה משיג את המטרה הזו. ובכל זאת, בעידן שבו סרטים גדולים שהם לא סרטי המשך או חידושים ללהיטי ענק, מהעבר או מההווה, ניצבים בפני קרב קשה נגד המותגים הקולנועיים המבוססים, סדרת ה-007, שהפכה לגמרי למכונת מזומנים בשוק הבינלאומי המתרחב, נותרה רווחית מתמיד. ובסביבה שבה אולפנים נשפטים על פי מספר הזיכיונות שלהם שמוכרים המון כרטיסים, והזיכיונות היחידים שיכולים להתקיים הם כאלו שכבר הפכו לפופולאריים/שהיו פעם פופולאריים, ג'יימס בונד יהיה ללא ספק פרס יוקרתי מאוד לזוכה בר המזל.

מקבוצת
אודות   |   צור קשר   |   הזמנת מנוי   |   שירות לקוחות מנויים   |   תנאי שימוש   |   פרסום בפורבס
Website created by   Cyberserve
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות ואינה מחזירה כתבי יד ותמונות  |  כל הזכויות שמורות לפורבס ישראל / FI Media