ט"ו בתמוז ה'תשע"ט   |   18 ביולי 2019   |   יום חמישי
לייף סטייל רכב טכנולוגיה נדל בארץ עולם פיננסי
עשו מנוי
למגזין פורבס
ועכשיו – במבצע היכרות
מיוחד למנויים חדשים
יזמי הגנום: הכירו את המדענים הצעירים שנמצאים בצמרת הענף
11/07/2019 | מיכאלה טינדרה ואלי קינקייד
משחקי הכס-ף: הצצה אל ההון האדיר של בית המלוכה הבריטי
13/07/2019 | רניז קם
Airbnb עולה קומה: פיצ'ר חדש באתר להשכרת וילות ודירות יוקרה
15/07/2019 | מערכת פורבס
  פיננסי  < ראשי

כתם הפרי: למה הירקות והפירות בישראל יקרים יותר מבאירופה?

תהיתם מדוע הירקות והפירות בישראל – מזון בריא שאמור להיות נגיש לכל – יקרים יותר מבאירופה? אלה לא פערי התיווך ולא יוקר המחיה ⋅ זה פשוט העובדה שהשוק בישראל סגור לתחרות מבחוץ
03/07/2019 | עידן ארץ

מחירי הפירות והירקות זינקו בעשור האחרון ב־25% - פי 2.5 מיוקר המחיה הכללי, שעלה "רק" ב־10% בתקופה הזאת. את ההסבר להתייקרות המוצר הבסיסי הזה תולים פעמים רבות ב"פערי התיווך" של עסקני מועצות המזון בישראל. החקלאי, לפי הטענה הזאת, מקבל מעט מאוד - ואנחנו משלמים ביוקר. ה"מתווכים" בדרך, בדמות רשתות השיווק והמפיצים, גורפים את ההפרש לכיסם.

אלא שהסתכלות זו מעידה על חוסר הבנה של השוק במקרה הטוב, או הטעיית הציבור במקרה הרע. ברמה הכלכלית, מלפפון בשדה בצפון הוא מוצר שונה מהותית ממלפפון בסופר מתחת לבית, מוקף בעוד מאות ואלפי מוצרים אחרים. כדי להשיג מלפפון מהחקלאי צריך לנסוע, לבזבז דלק וזמן רב, ושם יש אפשרות להשיג מוצר אחד בלבד.

מלפפון בשדה בצפון הוא מוצר שונה מהותית ממלפפון בסופר | צילומים: shutterstock

לעומת זאת, כדי להפוך מלפפון־בשדה למלפפון־בסופר צריך לארוז אותו, להעלות אותו על משאיות, להסיע אותו מקצה אחד של הארץ לקצה השני, לפרוק אותו, לסדר אותו בנדל"ן יקר בעיר, ואז לאפשר ללקוחות לשלם עליו בעזרת קופאיות או מכונות אוטומטיות. אחרי כל אחד מהשלבים האלו, שדורשים הרבה מאוד כסף על שכר, נדל"ן, מכונות ודלק - רשתות השיווק גם לוקחות סיכון. הרי, אם לא יקנו את כל המלפפונים בסוף היום, הם ייזרקו ורשתות השיווק יפסידו עליהם.

בנוסף, שוק הקמעונאות הוא אחד התחרותיים ביותר בישראל. היום ניתן להזמין כמעט הכל באינטרנט, ואפילו יישובים מרוחקים זוכים לתחרות בפועל או לאיום בכזאת במקרה של העלאת מחירים מופרזת. מי שלא יעיל פשוט עף מהמשחק, כמו שראינו שקרה בפועל עם מגה וקואופ שופ, שלא עמדו בתחרות העזה בתחום. בהתאם לכך, שולי הרווח של רשתות השיווק הם קטנים מאוד - רמי לוי, למשל, עומדים על שולי רווח של כ־2.5%, ושופרסל על שולי רווח של כ־2%. לא בדיוק הרווח החזירי שרבים בציבור מדמיינים לעצמם. כמובן, אי אפשר להשליך מכך על הרווחיות של העגבניה הבודדה או על ענף ספציפי כמו פירות וירקות.

מצד שני, אם הסיבה להתייקרות היתה "חזירות" של הרשתות, יוזמות השיווק הישיר בידי החקלאים היו רווחיות מאוד. אך בפועל, שיווק ישיר אינו מתחרה ברשתות במחיר, אלא רק באיכות. כלומר, גם כשמוציאים את רשתות השיווק מהמשוואה, החקלאים לא מורידים את המחיר לצרכן (אם כי מספקים מוצר טוב יותר).

אז אולי פערי התיווך נמצאים במקום אחר? כדי לבדוק את זה, נעשה השוואה בינלאומית. על פי מכון המחקר של הכנסת, פערי התיווך בישראל נחשבים נמוכים ביחס לעולם - בארה"ב, הפער בין המחיר הממוצע של ירקות לחקלאי לבין המחיר לצרכן עומד על 335%. בישראל, עומד אותו הפער על 103%. שני המספרים הללו כמובן גבוהים, אך הם מייצגים עלויות הכרחיות - זה השכר של הקופאית, של נהג המשאית, של מסדר המוצרים במדפים ושל המנקה. העבודה שלהם היא לא פחות ציונית וחשובה מהעבודה של החקלאים, אך בעיני הלובי החקלאי, היא חלק מ"פערי התיווך" המרושעים.

מכסים של 560%

כל זה, למעשה, רק תירוץ שנועד להסיח את דעתנו מהבעיה הגדולה והאמיתית של יוקר המחיה בישראל. בעוד שהחקלאות בישראל משובחת מאוד בחלקה ואף מייצאת ומתחרה בשוק הבינלאומי, בישראל עצמה מדבור בשוק סגור, מקורטל ומוגן מתחרות חיצונית. לפני מספר שבועות, פרסם הכלכלן הראשי במשרד האוצר דו"ח המפרט את חסמי המסחר בישראל, ובין השאר ציין את מכסי הייבוא הבאים: בצל - 52%, תפוח אדמה - 69%, פילה אמנון - 76%, שום - 162%, עגבניות - 272%, תפוחי עץ - 560%.

המשמעות היא שמי שרוצה לייבא עגבניה שעולה 5 שקל לק"ג, למשל, צריך לשלם 13.6 שקל לכל ק"ג שהוא מייבא. זה כמובן הופך ייבוא עגבניות ללא משתלם בעליל כלכלית, ולכן לבלתי אפשרי מבחינה פרקטית. מילא אם אלו היו ההגבלות היחידות - רגולציה דרקונית של משרד החקלאות לא מאפשרת לייבא פירות טרופיים לישראל. המכסים והגבלות הייבוא חלים גם מחוץ לעונה בה מגדלים אותם בישראל, אין איפה להשיג אותם מלבד באיכות גרועה ובמחירים בשמיים. אננס הוא הדוגמה הקלאסית לכך משום שאי אפשר לייבא אותו עם העלים בראשו שקרויים "כתר".

המשמעות של הרגולציה הזאת היא שכמעט שאי אפשר לייבא אננס, וניסיונות לעקוף את הרגולציה סוכלו על ידי משרד החקלאות. ההסבר הרשמי הוא שבכתר עשויים להסתתר מזיקים, אך במדינות חקלאיות כמו ספרד וקפריסין, בהן מגדלים את כל סוגי הגידולים שיש בישראל, אפשר לייבא אננס עם כתר בצורה חופשית לחלוטין.

כשכן מאפשרים לייבא, עושים זאת באמצעות הענקת זיכיונות ומונופולים לייבואנים ספציפיים ממדינות ספציפיות, תחת "מכסות ייבוא" מוגבלות מראש. אין כאן שוק חופשי, אלא ניסיון נואש של משרד החקלאות לאחוז בחבל משני קצותיו - גם להגן מלאכותית על החקלאים בישראל, וגם להביא מוצרים מבחוץ. אלא שהשיטה הזאת לא משיגה אף אחת מהתוצאות - היא פשוט מאפשרת לייבואן לדרוש איזה מחירים שהוא רוצה, בלי שהצרכנים בישראל יוכלו ליהנות מהמחירים ומהאיכות של שוק חופשי.

כך למשל, רק לחברה אחת בישראל מותר לייבא קיווי, ואך ורק מניו זילנד. זה לא משנה שיש קיווי זול פי חמישה ביוון הסמוכה - אין אפשרות לייבא אותם לישראל. לא משנה מה התירוץ, מדובר למעשה בסגירה כמעט טוטאלית של ייבוא פירות וירקות לישראל, כך שאין לחקלאים שום צורך להתחרות מול השוק העולמי.

פחות תירוצים

אבל המצב הזה אינו חדש, אז מה קרה בעשור האחרון שהביא לעליית המחירים? משנת 2000 עלו מחירי הפירות והירקות בישראל 62%. באותה התקופה, מדד מחירי התשומות לחקלאות, שכולל עלויות כמו מים וכוח עבודה, זינקו ב־77%. חקלאים ישראלים מוגנים מתעקשים לגדל גידולים זללני מים וכוח אדם, שאינם בהכרח מתאימים למזרח התיכון, ולכן מושפעים קשות מהעלויות. רק יזמות, תחרות מבחוץ וחדשנות טכנולוגית יכולים להביא לריסון העלייה המתמדת הזאת ואף להביא לירידה במחירים. זה בדיוק מה שחסר לחקלאות הישראלית, וזה מה שהיא צריכה כדי להפוך למגזר יצרני וחדשני שיוביל את המשק הישראלי במקום לגרור אותו אחורה.

המשמעות הפשוטה של המצב הקיים היא יוקר מחיה מאמיר, הפוגע בעיקר בחלשים ביותר, שהצריכה שלהם על מזון היא הגבוהה ביותר ביחס להכנסה שלהם. בעוד המחיר הסיטונאי של מלפפונים בישראל עומד על 4.7 שקלים, באירופה הממוצע הוא 2.1 שקלים. המחיר של עגבניות מזנק בכל פעם שיש בישראל מזג אוויר מעט שונה מהממוצע, ופירות וירקות, שאמורים להיות מוצר נגיש ובריא כבכל מקום במערב, הופכים למעין מוצר מותרות שצריך לחסוך בו. זה מצב הזוי שחייב להשתנות, והדרך לשנות אותו היא להפסיק לתרץ תירוצים על "פערי תיווך" ופשוט לפתוח את שוק המזון בישראל לתחרות. כך נוכל ליהנות ממזון זול יותר, איכותי יותר ובריא יותר.

רופאים הכי טובים 2019
מקבוצת
אודות   |   צור קשר   |   הזמנת מנוי   |   שירות לקוחות מנויים   |   תנאי שימוש   |   פרסום בפורבס
Website created by   Cyberserve
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות ואינה מחזירה כתבי יד ותמונות  |  כל הזכויות שמורות לפורבס ישראל / FI Media