Forbes Israel Logo

ילד פלא-פון: ממרומי 14 שנותיו יכול איתי פנקס ללמד אותנו דבר או שניים על יזמות וטכנולוגיה

לעובדה שילדים נולדים היום "מחוברים" לאינטרנט ולמכשירים טכנולוגיים שונים, יש לא מעט השלכות – חלקן פחות נעימות, אך חלקן חיוביות למדי. במידה רבה, איתי פנקס הוא ההתגלמות הברורה ביותר שלהן. בגיל 14 וחצי, ילד הפלא הטכנולוגי כבר הספיק לפתח יותר מ־20 אפליקציות ולהקים אתר שמספק שירותי פיתוח אפליקציות על ידי בני נוער.

פער הדורות שנוצר בעקבות המהפכה הדיגיטלית מורגש היטב בשיחה שלנו, כאשר לעיתים נדמה שאנחנו חיים בשני עולמות שונים. פנקס מספר שהגיע לתחום דרך קורס פיתוח אפליקציות שנרשם אליו בגיל 10, "iThinkDifferent", של המרכז לפיתוח מנהיגות טכנולוגית לילדים ונוער. "ידעתי שזה מה שאני רוצה לעשות, התאהבתי בעולם ההייטק", הוא מספר. מאז הוא לא מפסיק ללמוד שפות תכנות חדשות ולהתעדכן בטכנולוגיות מתקדמות דרך האינטרנט. בגיל 12 העלה בפעם הראשונה אפליקציה שפיתח ל־App Store, חנות האפליקציות של אפל, והיום 12 אפליקציות שלו זמינות להורדה דרכה.

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

– לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645

לפני קצת יותר משנה הקים פנקס יחד שני חברים, גדולים ממנו רק במעט (עומר הראל ואור בוחבוט), את Joy2day, אתר המפתח אפליקציות לאייפון, לאנדרואיד ולאינטרנט ואף מספק שירותי עיצוב גרפי. הם נפגשו באירועים שהתקיימו בארץ ומיועדים לגילם, כמו קהילת היזמים הצעירים ,Tomorrow Israel אירועים בגוגל קמפוס, והקאתונים של תחרויות לפיתוח אפליקציות.

הגיל הצעיר של השלושה מורגש גם בעניינים בירוקרטיים, כמו למשל העובדה כי אינם יכולים לרשום את המיזם שהקימו כחברה, אך גם לעיתים בתוכני האפליקציות שהם מפתחים. אחת מהן למשל היא Sumzapp, שמחשבת את החלק היחסי שכל אחד צריך לשלם בקבוצה של חברים שהולכים ביחד לאכול במסעדה.

איתי פנקס | צילום: שלומי יוסף

העולם שייך לצעירים

מלבד האתר עובד פנקס במרץ על כמה פרויקטים נוספים, ביניהם Tech in Israel, אפליקציה שמיועדת לסייע להייטקיסטים בארץ למצוא אנשי מקצוע שיעזרו להם לקדם את המיזמים שלהם. במקביל שוקד פנקס על Voluntree, אפליקציה שמסייעת לעמותות וארגונים לגייס בני נוער לפרויקטים של התנדבות למען הקהילה.

פרויקט נוסף שבו מעורב פנקס יחד עם בני נוער נוספים הוא Fustro, מיזם שבמסגרתו מפותחת בין השאר אפליקציה ל־Apple TV, שמסייעת להעלות את המוטיבציה של ילדים להתארגן בבוקר לבית הספר, ודואגת לכך שיהיו מוכנים בזמן. כאן הוא הצעיר ביותר מבין ארבעה מפתחים. "יש אחד בן 19 ועוד שני חבר'ה שהם מבוגרים", הוא מספר ומתכוון לבני 20־30.

הוא מדבר בצורה רהוטה ומרשימה ביותר, אך אי אפשר שלא לתהות כיצד מתייחסים אליו עמיתיו לעסקים, כשמולם עומד ילד. "יש כל מיני יציאות של אנשים שאולי לא מתאימה להם העובדה שאני בן 14", הוא מציין, "אבל אני לא מתעסק בזה. חשוב לי לקבל מדי פעם דעות, פידבקים על האפליקציות שלי, אני לוקח גם את הדברים הטובים שאומרים עליי, גם את הפחות טובים, בכל מקרה אני ממשיך בדרך שלי".

פנקס הוא כיום החבר הוותיק ביותר בוועד המייעץ לסטארט-אפ VENT, רשת חברתית לבני נוער ללימוד תכנים חינוכיים באמצעות סרטונים. הוועד מורכב מבני נוער, והוא יוביל את פעילותו בשנים הקרובות. המנכ"לית יפעת יודובסקי פגשה אותו לפני שנתיים באחד מההקאתונים הראשונים שיועדו לבני נוער. היא מספרת בהתלהבות, שהיה ברור שיש בו משהו נוסף, חכם ובוגר מאוד, "הילד יכול ללמד את כולנו דברים שקשורים לטכנולוגיה".

על אף עיסוקיו הרבים, פנקס הוא גם תלמיד מן השורה בבית הספר, ועל אף שהחברים מהלימודים לא נמצאים כמוהו בעולם ההייטק, הם מתלהבים ומפרגנים על העשייה שלו.

אתה מצליח לסגור את האייפון לפעמים?
"אין כזה דבר. הייתי בטיול שנתי עכשיו, היינו אמורים לכבות את הפלאפונים, אבל אני לא רואה אפשרות כזאת. הוא כל הזמן איתי, אחרת אני מרגיש מנותק".

הכתבה המלאה בגיליון פברואר של מגזין פורבס ישראל

לדירוג המלא: 30Under30

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן